اسپوندیلولیستزیس گردن به موقعی گفته می‌شود که در آن مهرهای ستون فقرات در ناحیه گردن دچار لغزش می‌شوند. اگر تک‌تک بدن‌های مهره‌ای در مقابل یکدیگر حرکت کنند، به آن اسپوندیلولیستزیس یا لغزش مهره‌ها گفته می‌شود. علل عمدتاً فرایندهای سایشی و پارگی دژنراتیو در ستون فقرات است. اما ناهنجاری‌ها، تصادفات یا نقص استخوانی در ناحیه قوس مهره (اسپوندیلولیز) نیز می‌تواند عامل این بی‌ثباتی ستون فقرات باشد. مهره‌های لغزنده معمولاً بر روی ستون فقرات کمری که به‌شدت بارگذاری شده است (مهر کمری) تأثیر می‌گذارد.

اسپوندیلولیستزیس به چه معناست؟

اسپوندیلولیستزیس یک وضعیت پاتولوژیک است که با حرکت آهسته و پیش‌رونده مهره به سمت جلو نسبت به مهره زیر مشخص می‌شود. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به این اختلال شود که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. علائم متناسب با وسعت جابه‌جایی مهره‌ها است و با درد معمولی کمردرد که با فعالیت بدنی و با اختلالات کمری – خاجی تشدید می‌شود، ظاهر می‌شود.

تشخیص اسپوندیلولیستزیس گردن

لغزش مهره، دقیقاً اسپوندیلولیستزیس، نیز می‌تواند ناشی از یک رویداد تصادفی باشد و همیشه علائمی را در فاز اولیه ایجاد نمی‌کند. در واقع، گاهی اوقات در اشعه ایکس گاه‌به‌گاه برای معاینات دیگر کشف می‌شود. اسپوندیلولیستزیس می‌تواند در سه جهت مختلف رخ دهد: قدامی (آنترولیستزیس)، خلفی (رترولیستزیس) یا جانبی (لاترولیستزیس).

تشخیص اسپوندیلولیستزیس گردن  از طریق اشعه ایکس انجام می‌شود. پزشک شما همچنین ممکن است از MRI ​​درخواست کند تا بررسی کند که از کجا آمده است و چه مدت وجود داشته است. این یک بیماری نادر نیست و اگر تشخیص داده شد نباید ترسید، مهم مثل همه موارد این است که نگذاریم بدتر شود.

در موارد استثنایی، معاینه پزشکی هسته‌ای (مانند سینتی گرافی اسکلتی) ممکن است ضروری باشد. معاینات الکتروفیزیولوژیک عصبی نیز می‌تواند در موارد فردی مفید باشد، به‌عنوان‌مثال اگر (احتمالاً) ریشه عصبی در اثر لغزش مهره‌ها تحریک شود و درد منتشر شود.

اسپوندیلولیستزیس گردن

علل اسپوندیلولیستزیس گردن

این آسیب‌شناسی در 80 درصد موارد ماهیت ژنتیکی دارد. یکی با تنگی ناپیوسته متولد می‌شود. برای مدت بسیار طولانی بدون علامت باقی می‌ماند، تا زمانی که با افزایش سن، لغزیدن به دلیل استرس، فشار، یا ضربه وجود نداشته باشد.

عوامل دیگری که نقش مهمی در شروع اسپوندیلولیستزی دارند عبارت‌اند از: فشار مکرر یا ضربه، کار سنگین یا فعالیت ورزشی، فشار شدید یا عواقب جراحی ستون فقرات مانند برداشتن فتق دیسک. در موارد شدید، اسپوندیلولیستزیس می‌تواند پیامد بیماری‌های دیگری مانند آرتریت روماتوئید یا تومورهای استخوانی باشد.

علائم اسپوندیلولیستزیس

به دلیل ماهیت ژنتیکی بیماری در بیشتر موارد، تشخیص اسپوندیلولیستزیس از علائم آن آسان نیست. هنگامی که به دلیل شرایط موجود در بدو تولد ایجاد می‌شود و تشخیص داده نمی‌شود، ممکن است اولین دردهای کمر یا گردن به طور متناوب در نوجوانی به‌خصوص پس از ورزش‌های شدید ظاهر شود. کم‌کم حضورشان بیشتر می‌شود تا زمانی که از پزشک درخواست مشاوره کنند.

این آسیب‌شناسی همچنین با درد کمر یا گردن، سفتی عضلات، کاهش حرکت، خود را نشان می‌دهد.

درمان اسپوندیلولیستزیس گردن

پس از تشخیص اسپوندیلولیستزیس، ابتدا باید از هرگونه فعالیت یا ورزشی که می‌تواند باعث ایجاد بار در ناحیه آسیب‌دیده شود، خودداری کرد. ممکن است به ما توصیه شود که از کرست برای اصلاح وضعیت بدنی و فعالیت‌های توان‌بخشی برای تقویت عضلات استفاده کنیم. سیر بیماری گاهی نیاز به مداخله جراحی دارد تا مشکل ناپایداری ستون فقرات برطرف شود و فشار وارده بر ساختارهای عصبی کم شود.

تمرینات فیزیوتراپی برای اسپوندیلولیستزیس گردن باتوجه‌به مرحله بیماری طراحی می‌شوند تا از بارهای بیش از حد که می‌تواند وضعیت را بدتر کند، جلوگیری شود. این مراحل سه مرحله است و فیزیوتراپی عمدتاً به دو مرحله اول اختصاص دارد. در مرحله 1، ما بیماران جوان یا افراد بالغ را باثبات عضلانی خوب، بدون علائم یا سازش خاص می‌یابیم. در مرحله دوم، اغلب، یک ناهماهنگی مشخص مهره وجود دارد. درد در سنین میانی تا پیری ظاهر می‌شود، زمانی که ساختارهای عضلانی نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند. فیزیوتراپی در این مرحله بیش از نیاز است. بااین‌حال، در مرحله سوم، درمان جراحی برای  بیمارانی که قبلاً درمان‌های محافظه‌کارانه ناموفقی انجام داده‌اند ضروری است.

فیزیوتراپی برای اسپوندیلولیستزیس

تمرینات فیزیوتراپی اسپوندیلولیستزیس توسط در مرحله 1 شامل مجموعه‌ای از درمان‌های خاص بر روی عضلات ستون فقرات، باسن و شکم است. معمولاً اگر در مرحله اولیه آسیب‌شناسی باشیم، علائم تا بهبودی کامل کاهش می‌یابد، اما مرحله درمان واقعی مرحله بعدی است.

در مرحله دوم، فیزیوتراپیست برای ایجاد تعادل مجدد و تثبیت نیروهای وارد بر ستون فقرات کار خواهد کرد. بر اساس موقعیت، متخصصان تمرینات توان‌بخشی وضعیتی و تمرینات تقویتی را برای عضلات تثبیت‌کننده ستون فقرات، به‌ویژه عضلات اطراف ناحیه آسیب‌دیده، باسن و شکم ایجاد خواهند کرد. آنها تمرینات مناسب برای تمام سنین و ویژگی‌های بیمار هستند که باید در کلینیک و در خانه انجام شود تا واقعاً به درمان برسد.

درمان جراحی

فقط در صورت بروز موارد زیر عمل ضروری است:

• نقایص عصبی
  • افزایش لغزش مهره‌ها
  • درد زیادی در ناحیه گردن تحمل می‌شود
  • شکست درمان محافظه‌کارانه

از نظر جراحی، عمل سفت کردن (اسپوندیلودزیس) برای مهره‌های لغزنده در پیش‌زمینه است. این مداخله نیاز به یک راه‌حل متناسب با فردی دارد. بسته به نوع و شدت لغزش مهره‌ها، سن و سطح فعالیت بیمار و وضعیت دیسک بین مهره‌ای و بدنه‌های مهره‌های مجاور، رویکردهای بسیار متفاوتی وجود دارد. تنها زمانی که تمام جزئیات مشخص شده باشد، متخصص پشت یک مفهوم فردی برای عمل سفت کردن به بیمار ارائه می‌دهد.

بعد از عمل چه مدت نمی‌توانم کار کنم؟

حدود 4 تا 6 هفته پس از عمل سفت شدن مهره‌ها مجاز به کار نیست. بسته به فعالیت، ناتوانی در کار می‌تواند طولانی‌تر باشد. هنگامی که به کار خود بازگشتید، مطمئن شوید که یک محل کار با طراحی ارگونومیک با میز قابل تنظیم ارتفاع دارید. از نشستن در یک حالت یا با پاهای روی‌هم برای مدت طولانی خودداری کنید. این کار فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند.تمرینات منظمی را برای تقویت و کشش ماهیچه‌های کمر و تحرک کمر خود در محل کار انجام دهید.

چه زمانی می‌توانم بعد از جراحی دوباره ورزش کنم؟

برای اینکه بهبودی پس از سفت شدن ستون فقرات به خطر نیفتد، باید بلافاصله پس از عمل استراحت فیزیکی داشته باشید. به‌طورکلی باید حدود یک ماه از ورزش خودداری کنید. سپس می‌توانید با ورزش‌های ملایم مانند شنا یا دوچرخه‌سواری شروع کنید. تمرینات حرکتی با مشورت پزشک یا فیزیوتراپیست امکان‌پذیر است. ورزش‌های تماسی مانند فوتبال یا ورزش‌هایی که مستعد آسیب هستند مانند اسکی نباید زودتر از 3 ماه پس از عمل ازسرگرفته شوند.