دیسک های نخاعی مانند بالشتک هایی بین مهره ها هستند. فتق دیسک  که به دیسک کمر معروف است، زمانی اتفاق می افتد که پارگی یا جابجایی در یکی از بالشتک ها باعث بیرون آمدن قسمت ژل مانند میانی دیسک یا فتق شود.
درد حاد و مزمن شایعترین علامت دیسک کمر است. دیسک های مبتلا در ستون فقرات کمر (ناحیه تحتانی پشت) باعث ایجاد علائمی در قسمت پایین بدن مانند پاها ، باسن یا ساق پا می شوند. آسیب دیسک در گردن یا قسمت فوقانی ستون فقرات باعث ایجاد علائم در بازوها و شانه ها می شود.

روش های جدید درمان دیسک کمر

آسیب دیدگی (سبک) دیسک کمر معمولا به دلیل استفاده از کمرهنگام بلند شدن  به جای استفاده از پاها است. درد  کم کمر نشانه ای از سایش و پارگی است که ممکن است به دلیل یک حادثه آسیب زا از چیزی ساده مانند خم شدن برای برداشتن مداد از کف ایجاد شود. علائم می تواند شامل این موارد باشد:

• درد شدید
  • سفتی، سختی
  • از دست دادن انعطاف پذیری
  • بی حسی و ضعف در بازوها یا پاها

سیاتیک زمانی اتفاق می افتد که دیسک فتق به عصب سیاتیک فشار وارد کند و باعث شود درد در امتداد مسیر عصب به باسن و پایین ساق پا منتقل شود. فشار مداوم بر روی عصب می تواند باعث ایجاد رادیکولوپاتی یا آسیب ریشه عصب شود. در صورت عدم موفقیت در رویکردهای درمانی محافظه کارانه دیگر، جراحی برای فتق دیسک ممکن است بهترین گزینه درمانی باشد.
در بیشتر موارد علائم دیسک کمر در طی شش هفته خود به خود برطرف می شوند ، بنابراین اغلب به بیماران توصیه می شود که با درمان های غیر جراحی شروع کنند. با این حال ، با توجه به ماهیت و شدت علائم  درمان می تواند متفاوت باشد.

درمان های دیسک کمر

در سال های اخیر، بسیاری از نوآوری ها در درمان دیسک کمر به طور چشمگیری کیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد ناتوان کننده ستون فقرات و از دست دادن تحرک را بهبود بخشیده است. بسیاری از این گزینه های جدید درمانی نوآورانه هستند، مانند میکرودیسکتومی که برای داشتن بهبودی سریعتر و تسکین سریعتر درد ، حداقل تهاجمی هستند.
اصولا برای درمان دیسک کمر از یک رویکرد چند رشته ای برای مدیریت درد استفاده می شود و بیشتر دیسک های فتق شده با موفقیت می توانند با دارو درمان شوند.

کنترل اولیه درد برای دیسک کمر

کنترل درد شدید، فوری ترین نیاز هنگام بروز علائم است. گزینه های اولیه کنترل درد احتمالا شامل موارد زیر است:

یخ درمانی:

استفاده از یخ یا یک پک سرد ممکن است برای کاهش التهاب اولیه و اسپاسم عضلانی مرتبط با دیسک کمر مفید باشد. ماساژ یخ نیز می تواند مفید باشد. یخ در 48 ساعت اول پس از شروع درد کمر موثر است.

گرما درمانی:

استفاده از گرما می تواند باعث تسکین اسپاسم عضلانی دردناک بعد از 48 ساعت اول شود. پد های گرمایشی، کمپرس گرم و پک های حرارتی چسبنده همه گزینه های خوبی هستند. گرمای مرطوب ، مانند حمام گرم، ممکن است ترجیح داده شود.
گرما و یخ برخی از افراد می دانند بسته های گرم و سرد متناوب حداکثر تسکین درد را دارند.
استراحت در رختخواب برای درد شدید بهتر است به یک یا دو روز محدود شود، زیرا استراحت طولانی منجر به سفتی و درد بیشتر خواهد شد. بعد از آن مرحله ، فعالیت سبک و حرکت مکرر با استراحت در صورت لزوم توصیه می شود. از بلند کردن چیزهای سنگین و انجام ورزش های سنگین باید خودداری شود.

روشهای درمانی اضافی برای دیسک کمر

این روش های درمانی اغلب برای تسکین درد طولانی مدت مفید هستند:

فیزیوتراپی:

فیزوتراپی در آموزش حرکات کششی هدفمند و تمرینات توان بخشی مهم است. این برنامه همچنین ممکن است روش های ایمن تری برای انجام فعالیت های معمولی مانند بلند کردن و راه رفتن به بیمار آموزش دهد.

تزریق اپیدورال:

داروهای استروئیدی در برخی موارد می تواند تسکین دهنده درد باشد. تزریق استروئید اپیدورال برای فراهم کردن تسکین کافی برای درد بیمار انجام می شود تا بیمار با توان بخشی پیشرفت کند. اثرات این روش متفاوت است و تسکین درد موقتی است.

همچنین انجام ماهرانه کار توسط متخصص جراحی درمانی یا استئوپات ممکن است درد را تسکین داده و شرایط بهبودی را فراهم کند.

تزریق کورتیزون:

ممکن است برای کاهش التهاب در ناحیه درد و کاهش فشار بر روی عصب ، تزریق کورتیزون به شما داده شود.

داروی مداخله ای:

تزریق استروئید اپیدورال ، تزریق مفصل وجهی ، بلوک های نورولیتیک ، محرک های نخاع و ایمپلنت های سیستم تحویل دارو در کانال نخاع.

طب سوزنی:

در طب سوزنی از سوزن های نازک مویی که به پوست نزدیک ناحیه درد وارد می شود استفاده می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده طب سوزنی را به عنوان درمانی برای کمردرد تأیید کرده است.

رفتار درمانی شناختی:

رفتار درمانی شناختی می تواند در مدیریت درد سیاتیک مفید باشد. این روش درمانی به افراد کمک می کند تا رفتارهای رقابتی با خود را کنترل و تغییر دهند. یک درمانگر در جلسات رو در رو یا آنلاین به بیمار کمک می کند. همچنین یک درمانگر ممکن است در آموزش تکنیک هایی مانند مراقبه آگاهانه و تجسم برای کاهش درد کمک کند.

ماساژ درمانی:

ماساژ درمانی می تواند با افزایش گردش خون ، شل شدن عضلات و آزادسازی مسکن های طبیعی بدن ، به نام اندورفین ، کمر درد را تسکین دهد.

اکسیژن-اُزن درمانی:

در این روش گاز اکسیژن- ازن از طریق تزریق به دیسک دارای فتق وارد می شود. یک سوزن درمان را مستقیما به دیسک منتقل می کند و باعث کاهش حجم داخل دیسک می شود. این امر به دلیل اکسید شدن پروتئوگلیکان ها، که پروتئین هایی هستند که در مرکز ژل مانند دیسک (به نام هسته پالپوسوس) یافت می شوند اتفاق می افتد.  وقتی حجم دیسک کاهش یابد، فشار بر روی اعصاب نیز کاهش می یابد. این به نوبه خود میزان دردی را که احساس می کنید کاهش می دهد.
این روش یکی از روش های جایگزین جراحی سنتی است که دارای اثر بخشی طولانی مدت که در 75% موارد درمان تا 10 سال نیز دوام می آورد.

دکامپرشن (رفع فشار ستون فقرات)

این روش درمانی برای کشش ستون فقرات ، با استفاده از یک میز رفع فشار ستون فقرات یا دستگاه دیگر ، به منظور ایجاد فشار منفی و فضا در داخل دیسک کار می کند تا مایع دیسک به محل خود برگردد. این کار محیطی را ایجاد می کند که در آن دیسک می تواند مواد مغذی بیشتری دریافت کند و بنابراین سریعتر و به طور موثرتر خود را بهبود می بخشد. هدف نهایی درمان رفع فشار ستون فقرات ، تسکین درد مزمن کمر ، بازو ، گردن و یا ساق پا و بهبود منشأ درد است.

گزینه های درمان دیسک فتق کمر تا حد زیادی به مدت زمان علائم بیمار و شدت درد بستگی خواهد داشت. علائم خاص (مانند ضعف یا بی حسی) و سن بیمار نیز ممکن است از این موارد باشد.

درمان های جراحی در دیسک کمر

هنگامی که فتق منجر به ناهنجاری های عملکردی قابل توجهی شود یا اگر درمان های غیر جراحی به طور موثر عمل نکنند ، اغلب جراحی دیسک توصیه می شود.

میکرودیسککتومی

میکرودیسککتومی یکی از گزینه های درمانی نوآورانه و جدید است که به تسکین درد و ناراحتی ستون فقرات کمک می کند. در این روش ، یک جراح یک برش کوچک ایجاد می کند تا بخشی از استخوان را از روی ریشه عصب و یا مواد دیسک خارج کند تا فضای بیشتری برای ترمیم عصب و از بین بردن علائم فشرده سازی عصبی ایجاد کند. جراحان مغز و اعصاب دارای مجوز برای مشاهده دیسک و اعصاب از میکروسکوپ های تخصصی یا ابزارهای بزرگنمایی استفاده می کنند تا مواد دیسک فتق شده را از طریق یک برش بسیار کوچک از طریق دیسککتومی معین بردارند. این نوآوری در درمان فتق دیسک با حداقل تهاجم است و منجر به آسیب بافتی بسیار کمتر و زمان بهبودی بسیار سریعتر می شود.

همجوشی ستون فقرات

همجوشی ستون فقرات یکی دیگر از جراحی های کمر برای دیسک های فتق شده است. هدف از این روش ترمیم و جوش خوردن مهره های آسیب دیده به صورت یک استخوان قوی است. برای این کار ، مواد پیوند استخوان به صورت نوارهایی در امتداد مهره ها، در قطعات بین مهره ها قرار داده می شوند یا در قفسه مخصوصی قرار می گیرند که بین مهره ها قرار دارد.