ورتبروپلاستی شامل هدایت دقیق یک سوزن از طریق یک سوراخ کوچک در پشت و به سمت مهره آسیب دیده است. هنگامی که سوزن در محل شکستگی فشاری مهره قرار می‌گیرد. سیمان استخوانی به داخل شکاف های کوچک وارد می شود. سیمان ترک ها را پر می کند و در نهایت جامد می شود که با تثبیت مهره و جلوگیری از فروپاشی بیشتر، منبع درد را از بین می برد. هدف از عمل ورتبروپلاستی تثبیت شکستگی فشاری مهره برای توقف حرکات دردناک آن است. ورتبروپلاستی یک جراحی کم تهاجمی در نظر گرفته می‌شود زیرا به جای یک برش باز از طریق یک سوراخ کوچک در پوست انجام می‌شود. یک روش معمولی ورتبروپلاستی معمولاً حدود 1 ساعت طول می‌کشد.

ورتبروپلاستی

آمادگی برای ورتبروپلاستی

معمولاً کمتر از 6 ساعت قبل از عمل ورتبروپلاستی مجاز به خوردن غذا یا نوشیدنی نیستید. به عنوان مثال، اگر عمل جراحی در صبح برنامه ریزی شده باشد، پزشک می‌گوید که بعد از نیمه شب قبل از عمل، هیچ غذا یا نوشیدنی مصرف نکنید. مقدار کمی آب معمولا تا 2 ساعت قبل از جراحی مجاز است.

علاوه بر این، در روزهای منتهی به جراحی محدودیت‌هایی برای داروها اعمال می‌شود. برخی از داروها نیاز به قطع شدن دارند و برخی دیگر نیاز به تنظیم دوز دارند. این محدودیت‌ها بسته به وضعیت سلامت شخصی بیمار می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

روش انجام ورتبروپلاستی

روش معمولاً به شرح زیر انجام می‌شود:

بیمار به یک مجموعه اشعه ایکس یا اتاق عمل می‌رود و به راحتی روی یک میز روکش دار دراز می‌کشد که در آن عمل انجام می‌شود. ناحیه پشت که در آن سوزن وارد می‌شود، استریل می‌شود. سپس بی حسی موضعی و آرامبخشی سبک دریافت می‌کند. درد نباید در ناحیه‌ای که عمل انجام می‌شود احساس شود، اما بیمار به طور معمول بیدار می‌ماند و در تمام مدت هوشیار است. با استفاده از فلوروسکوپی با کنتراست، که تصاویر اشعه ایکس را بر روی یک مانیتور ویدئویی در زمان واقعی نمایش می‌دهد، سوزن بیوپسی استخوان از طریق سوراخ کوچکی در پوست به مهره شکسته هدایت می‌شود.

فلوروسکوپی برای قرار دادن سوزن در داخل شکستگی فشاری مهره‌ای بدون آسیب رساندن به ساختار بحرانی نزدیک، مانند نخاع، ضروری است. PMMA، یک سیمان استخوانی با فرمول خاص، تحت فشار مستقیماً به مهره‌های شکسته تزریق می‌شود. سیمان استخوان شکاف‌های داخل استخوان را پر می‌کند تا نوعی قالب داخلی برای تثبیت استخوان مهره ایجاد کند. سوزن برداشته می‌شود و سیمان به سرعت سفت می‌شود (در حدود 10 دقیقه)، قطعات شکستگی مهره سفتی و استخوان را تثبیت می‌کند.

ریکاوری بعد از ورتبروپلاستی

بیمار معمولاً برای چند ساعت تحت نظر قرار می‌گیرد تا مطمئن شود که داروها از بین رفته‌اند و سیمان استخوانی بدون ایجاد عوارض سخت شده است. برخی از جراحان نیاز دارند که بیمار به مدت یک یا دو ساعت دراز کشیده بماند تا به آرامی راه برود.

بهبودی پس از ورتبروپلاستی

برای 24 ساعت اول پس از ورتبروپلاستی، معمولاً استراحت در رختخواب در خانه توصیه می‌شود. سطح فعالیت روزانه ابتدا کم است اما با گذشت زمان به تدریج افزایش می‌یابد و اغلب داروهای معمولی را می‌توان از سر گرفت. احتمال دارد برای چند روز درد در محل سوراخ وجود داشته باشد که می‌تواند با کمپرس یخ برطرف شود.

اکثر بیماران در عرض 24 تا 48 ساعت پس از جراحی تسکین درد را تجربه می‌کنند. بازگشت به فعالیت‌های بدنی شدیدتر، مانند شرکت در ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین، می‌تواند تا 6 هفته توصیه نشود.

چگونه ورتبروپلاستی می‌تواند شکستگی فشاری را درمان کند؟

شکستگی فشاری مهره زمانی اتفاق می‌افتد که مهره نمی‌تواند بار خود را به طور کامل تحمل کند و به دلیل ایجاد ترک‌های ریز در استخوان شروع به فروپاشی می‌کند. به طور معمول، قسمت جلویی مهره شروع به فروپاشی می‌کند و شروع به شکل گیری می‌کند. قسمت در حال فروپاشی مهره باید حداقل 15 درصد از ارتفاع طبیعی خود را از دست بدهد تا به عنوان یک شکستگی فشاری در نظر گرفته شود. معمولاً این شکستگی‌ها در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان رخ می‌دهد، اما می‌تواند به دلایل دیگری مانند سرطان استخوان یا ضربه شدید نیز رخ دهد.

ورتبروپلاستی

چه زمانی باید ورتبروپلاستی را در نظر گرفت؟

اکثر شکستگی‌های فشاری مهره‌ها بدون جراحی قابل درمان هستند. با این حال، اگر موارد زیر درست باشد، ورتبروپلاستی در نظر گرفته می‌شود:

درد قابل توجه حداقل 2 هفته ادامه داشته باشد. اگر درد در عرض یک یا دو هفته خوب نشود. جراحی برای تثبیت شکستگی فشاری نسبت به روش‌های دیگر تسکین درد را سریع‌تر به همراه خواهد داشت. ورتبروپلاستی معمولاً 4 تا 6 هفته پس از وقوع شکستگی انجام می‌شود. درد با بار محوری بدتر می‌شود. اگر هنگام قرار دادن وزن از بالا بر روی ستون فقرات، درد افزایش یابد. مانند هنگام بلند شدن از رختخواب یا حمل یک وسیله سنگین. اگر بخشی از استخوان به طناب نخاعی یا ریشه عصبی فشار وارد کند و باعث نقص عصبی مانند سوزن سوزن شدن، بی حسی، ضعف ویا مشکلات هماهنگی شود، بعید است که ورتبروپلاستی این علائم و نشانه‌ها را تسکین دهد.

کلام آخر

ورتبروپلاستی به طور گسترده‌ای یک روش نسبتاً ایمن برای کاهش درد ناشی از شکستگی فشاری مهره در نظر گرفته می‌شود. اما هنوز هم خطراتی دارد. در حالی که میزان عوارض برای ورتبروپلاستی کمتر از 4% تخمین زده می‌شود، برخی از خطرات می‌توانند جدی باشند و قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی باید در نظر گرفته شوند.