سیاتیک دردی است که از پشت ران و به ساق پا انتشار می‌یابد. ممکن است در اثر تحریک یک یا چند عصب تحتانی نخاعی ایجاد شود. این درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد و اغلب در اثر ساییدگی در ستون فقرات ایجاد می‌شود. خبر خوب این است که سیاتیک اغلب در طی چند هفته و بدون نیاز به جراحی با روش های غیرتهاجمی تسکین می‌یابد. تلاش برای بهبود و افزایش قدرت کمر در حالی که انعطاف پذیری را در ناحیه باسن و قسمت تحتانی بدن افزایش می‌دهید، احتمال کمردرد و سایر علائم سیاتیک کاهش خواهد داد.

آیا درد سیاتیک درمان می شود؟

علائم سیاتیک

علائم سیاتیک می‌تواند از یک درد خفیف تا دردی شدید که در امتداد مسیر عصب سیاتیک شما منتشر می‌شود، که از قسمت پایین کمر به پایین باسن و هر پا می‌گذرد می‌تواند متغیر باشد. این علائم می‌تواند شامل بی‌حسی‌، احساس سوزن‌سوزن شدن یا ضعف عضلانی باشد که در قسمت پشت ران و در ساق پا یا پا انتشار می‌یابد. اغلب این درد با سرفه یا عطسه بدتر می‌شود. به طور معمول، افراد مبتلا به سیاتیک علائم را فقط در یک طرف بدن تجربه می‌کنند. اگرچه درد ممکن است شدید باشد، سیاتیک اغلب می‌تواند از طریق فیزیوتراپی‌، درمان‌های کایروپراکتیک و ماساژ، بهبود قدرت و انعطاف پذیری و استفاده از بسته‌های حرارتی و یخ تسکین یابد.

عوامل خطر

عوامل زیادی می‌تواند شما را مستعد ابتلا به سیاتیک کند، این درد بر ورزشکاران و کسانی که فعالیت کمتری دارند تأثیر می‌گذارد. افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر از افراد فعال دچار سیاتیک می‌شوند. با این حال ، ورزشکاران استقامتی نیز مستعد ابتلا به سیاتیک ناشی از کار زیاد و سفت‌شدن ماهیچه‌ها هستند.
سن نیز عامل مهمی است، زیرا افراد بین 30 تا 60 سال اغلب دچار انحطاط مرتبط با سن در ستون فقرات خود می‌شوند، از جمله فتق دیسک، خار استخوان و اختلال عملکرد مفصل در باسن. چاقی و دیابت از دیگر عوامل شایع هستند.

درمان غیرجراحی

یک فیزیوتراپ می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا سیاتیک با روش‌های غیرتهاجمی مانند تنظیمات کایروپراکتیک، کشش‌های ایستا و سرما درمانی تسکین می‌یابد یا خیر. اکثر مردم به روش‌های ساده به خوبی پاسخ می‌دهند و در عرض چند هفته بدون درد هستند. تنظیمات کایروپراکتیک و ماساژ درمانی ممکن است به بهبود تراز ستون فقرات و رفع سایر شرایط زمینه‌ای کمک کرده و در عین حال گردش خون و آرامش عضلات را نیز بهبود بخشد. درد جزئی نیز با استفاده از گرما و سرما قابل درمان است.

درمان سیاتیک

قدرت کمر خود را تقویت کنید

عضلات اطراف ستون فقرات و شکم شما ممکن است ضعیف یا بیش از حد محکم باشند. وضعیت بد و ضعف ماهیچه‌ها می‌تواند بر تراز ستون فقرات فرد تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به کمردرد و سیاتیک را افزایش می‌دهد. تمرینات تقویتی ملایم که قلب و پشت فرد را هدف قرار می‌دهند، و احتمال و شدت کمردرد را کاهش می‌دهد. در حالی که در حال بهبودی از درد سیاتیک هستید، باید از تمرینات قوی مانند دویدن و پلیومتریک اجتناب کنید.

افزایش انعطاف پذیری مفصل ران و همسترینگ

عضلات همسترینگ سفت، عضلات شکم و باسن می‌توانند حالت بدن شما را تغییر داده و فشار روی کمر را افزایش دهند، که ممکن است به درد سیاتیک کمک کند. انواع سیاتیک از انجام تمرینات کششی که باسن و همسترینگ را هدف قرار می‌دهد و عضله پیریفورمیس ملتهب را تسکین می‌دهد، سود خواهند برد. پیریفورمیس عضله کوچکی است که در قاعده ستون فقرات متصل شده و درست بالای عصب سیاتیک قرار دارد. بی‌تحرکی طولانی مدت یا نشستن، پیریفورمیس را روی عصب سیاتیک فشرده می‌کند که می‌تواند منجر به تشدید و درد شود. در اینجا دو روش برای کشش ماهیچه پیریفورمیس و تسکین درد وجود دارد.

تمرین کششی

• به پشت دراز بکشید و هر دو زانو را خم کرده و پاها را روی زمین بگذارید.
  • یک پا را بلند کرده و آن را درست بالای زانو قرار دهید.
  • ران پا را با پا روی زمین نگه دارید و تا سینه خود را بکشید تا زمانی که کشش را در باسن خود احساس کنید.
  • 10 تا 30 ثانیه نگه دارید.
  • در طرف مقابل تکرار کنید.

دارو درمانی

فیزیوتراپی اغلب اولین خط درمان سیاتیک است. با این حال، اگر علائم شما بهبود نیافت، پزشک شما ممکن است مصرف دارو را توصیه کند. رایج‌ترین انواع داروهایی که برای درد سیاتیک تجویز می‌شوند عبارتند از:

• داروهای ضد التهابی
  • شل‌کننده‌های عضلانی
  • نارکوتیک
  • تزریقات استروئیدی اپیدورال
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
  • داروهای ضدتشنج

داروهای ضدالتهابی می‌توانند التهاب و علائم سیاتیک را کاهش دهند. آنها می‌توانند شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) و ناپروکسن (Aleve، Naprosyn) باشند. آنها همچنین شامل مهارکننده‌های COX-2 هستند که با مسدود کردن هورمون‌ها در بدن درد را متوقف می‌کنند.
شل‌کننده‌های عضلانی باعث شل شدن ماهیچه‌های سفت شده توسط سیاتیک می‌شوند و مواد مخدر به تسکین درد سیاتیک کمک می‌کند. تزریق استروئید اپیدورال نیز می‌تواند درد را کاهش دهد. یک داروی بی‌حسی کورتیکواستروئید و بیهوشی در فضای بین دو مهره وارد می شود.
داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای و داروهای ضدتشنج گاهی اوقات می‌توانند سیاتیک را به طور موثری درمان کنند، اگرچه هدف اصلی آنها نیست.

عمل جراحی سیاتیک

درمان های کایروپراکتیک ، ماساژ و طب سوزنی

درمان‌های جایگزین برای سیاتیک نیز می‌تواند تا حدودی تسکین‌دهنده درد باشد. یک متخصص کایروپراکتیک می‌تواند ستون فقرات شما را طوری تنظیم کند که باعث بهبود عملکرد ستون فقرات و کاهش درد شود. درمان کایروپراکتیک همچنین می‌تواند درد کمر ناشی از سیاتیک را تسکین دهد.
اگر درد سیاتیک ماهیچه‌های سفت داشته باشید. ماساژ می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های شما کمک کند، درد را کاهش داده و تحرک و انعطاف پذیری را بهبود بخشد.
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند. اگر به طب سوزنی علاقه دارید، حتماً به یک پزشک مجاز مراجعه کنید.

استفاده از سرما و گرما برای تسکین درد سیاتیک

هنگامی که برای اولین بار شروع به درد سیاتیک می‌کنید، استفاده از کمپرس سرد می‌تواند تسکین زیادی را به همراه داشته باشد. چند بار در روز و هر بار تا 20 دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید.
اگر سیاتیک هنوز بعد از چند روز شما را اذیت کند، می‌توانید به جای آن از کمپرس گرما استفاده کنید. اگر درد شما همچنان ادامه داشت، سعی کنید بسته‌های سرد و گرم را به طور متناوب تغییر دهید.

درمان جراحی

جراحی آخرین راه‌حل برای حدود 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به سیاتیک است. اگر درد سیاتیک خفیف‌ دارید اما بعد از 3 ماه استراحت، کشش و مصرف دارو همچنان درد دارید، احتمالاً شما و پزشک‌تان مجبور خواهید بود در مورد جراحی صحبت کنید. در موارد نادر، سیاتیک می‌تواند باعث سندرم دم اسب شود، وضعیتی که باعث می‌شود کنترل روده و مثانه خود را از دست بدهید. این یک موقعیت مستقیم برای جراحی است. دو گزینه اصلی جراحی برای سیاتیک دیسککتومی و لامینکتومی وجود دارد.

دیسککتومی

دیسککتومی در طی این روش، جراح شما هر چیزی که بر عصب سیاتیک شما فشار میاورد را حذف می‌کند ، خواه فتق دیسک باشد ، یا خار استخوان ، یا چیز دیگری. هدف این است که فقط قسمتی را که در واقع باعث سیاتیک شده است برداریم، اما گاهی اوقات جراحان مجبور می‌شوند کل دیسک را بردارند تا مشکل برطرف شود. شما برای دیسککتومی بیهوشی عمومی خواهید داشت و ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید.

لامینکتومی

در جراحی لامینکتومی، جراح لامینا و هر بافتی را که بر عصب فشار میاورد و باعث ایجاد درد می‌شود را برمی‌دارد. بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد، یعنی در طول عمل بیدار نخواهید بود، که می‌تواند تا 2 ساعت طول بکشد.

حرف آخر

سیاتیک یک بیماری دردناک است که می‌تواند زندگی روزمره را چالش برانگیزتر کند. خبر خوب این است که روش‌های زیادی برای درمان وجود دارد و بسیاری از آنها در کاهش علائم بسیار موثر است. با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود کدام روش درمانی برای شما مناسب است.

منبع

چه مدت طول می‌کشد تا درد سیاتیک بهبود یابد؟

درد سیاتیک ممکن است حاد یا مزمن باشد. این درد ممکن است حدود 1 الی 2 هفته طول بکشد و بعد از چند هفته برطرف شود. گاهی بعد از فروکش کردن درد فرد ممکن است در پاهای خود احساس سر بودن کند.

آیا سیاتیک خود به خود خوب می‌شود؟

سیاتیک خود به خود خوب می‌شود، جراحی لازم نیست و حدودا نیمی از افراد در طی 6 هفته بهبود خواهند یافت.

چه عواملی می‌تواند سیاتیک را بدتر کند؟

اگر اضافه وزن دارید یا ورزش نمی‌کنید، عود و تکرار درد سیاتیک بسیار شایع خواهد بود. وزن اضافی می‌تواند فشار زیادی را بر روی کمر و لگن شما وارد کند. ورزش نکردن و نداشتن فعالیت بدنی می‌تواند باعث طولانی شدن درد سیاتیک شود.