از کجا بفهمیم تومور مغزی داریم ؟ علائم و نشانه ها

تومور مغزی رشد غیر طبیعی سلول ها و تشکیل توده در بافت مغز و یا خارج از بافت مغز است. تومور های مغزی به دو دسته سرطانی و بدخیم و یا تومور های غیر سرطانی و خوش خیم تقسیم می‌شوند که پزشکان براساس نوع و محل قرار گیری تومور های مغزی آنها را  تقسیم می‌کنند. همچنین روش‌های درمانی تومور مغزی نیز بر اساس میزان رشد و محل قرارگیری تومور مغزی توسط پزشکان متخصص انتخاب می شود. تومورهای مغزی می‌توانند در بافت مغز تشکیل شوند که به آنها تومور های اولیه می‌گویند و همچنین می‌توانند در ناحیه دیگر از بدن تشکیل شوند و به مغز سرایت کنند که به این نوع از تومور ها متاستاسیک می‌گویند. در ادامه به این مسئله که از کجا بفهمیم تومور مغزی داریم اشاره خواهیم کرد.

از کجا بفهمیم تومور مغزی داریم؟

بررسی تومور های خوش خیم و بدخیم

تومورهای خوش خیم تومور‌هایی هستند که در بافت اصلی مغز ریشه ندارند و در یک جا ساکن هستند و گسترده نمی‌شوند. گرچه این نوع از تومور هم با اینکه سرطانی نیستند اما خطر تهدیدگی برای زندگی افراد مبتلا دارند. همچنین تومورهای خوش خیم را می‌توان به راحتی با استفاده از روش جراحی از مغز خارج کرد در صورتی که به سختی می‌توان تومورهای بدخیم را از مغز خارج کرد زیرا برداشتن تومورهای بدخیم می‌تواند سبب آسیب جدی به بافت مغز شود و مشکلات دیگری را برای بیمار مبتلا رقم بزند.

انواع

تومورهای مغزی دارای انواع مختلفی هستند که نوع آن ها را محل قرار گیری و نوع تشکیل تومورهای مغزی مشخص می‌کنند. در انواع تومورهای مغزی شامل :

مننژیوم: مننژیوم ها می توانند در مغز و یا سایر نقاط بدن تشکیل شوند و نوع اول آن ها به راحتی قابل درمان است اما نوع پیشرفته آن نیاز به جراحی دارد.
تومور هیپوفیز: آدنوم های هیپوفیز. این تومور روی غده هیپوفیز ، که در قاعده مغز شما قرار دارد ، شکل می گیرد. این غده هورمون های مهمی تولید می‌کند اما سلول های آن سرطانی نیستند و به آرامی رشد می‌کنند.

• گلیوما
  • مدولوبلاستوما
  • الیگودندروگلیوما
  • تومورهای مغزی کودکان
  • پینهوبلاستوما
  • نوروم آکوستیک
  • آستروسیتوم
  • متاستازهای مغزی
  • کارسینوم شبکه کوروئید
  • کرانیو فارنژیوم
  • تومورهای جنینی
  • اپاندیموما
  • گلیوبلاستوما

علائم تومور مغزی

علائم تومورهای مغزی با توجه به نوع تومور و محل آن متفاوت است. از آنجا که مناطق مختلف مغز عملکردهای مختلف بدن را کنترل می کنند ، جایی که تومور در آن قرار دارد بر علائم شما تأثیر می گذارد.
برخی تومورها تا زمانی که بزرگ نشوند هیچ علامتی ندارند و سپس باعث کاهش سریع سلامتی می شوند. تومورهای دیگر ممکن است علائمی داشته باشند که به آرامی ایجاد می شوند.

علائم شایع عبارتند از:

سردردهایی که ممکن است با داروهای معمول سردرد بهتر نشوند. ممکن است متوجه شوید که بیشتر به آنها مبتلا می شوید یا بدتر از حد معمول هستند.

• تشنج ، به ویژه در افرادی که سابقه تشنج ندارند.
  • تغییر در گفتار یا شنوایی
  • تغییرات در بینایی
  • مشکلات تعادل
  • مشکلات راه رفتن
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها یا پاها
  • مشکلات حافظه
  • شخصیت تغییر می‌کند
  • ناتوانی در تمرکز
  • ضعف در یک قسمت از بدن
  • استفراغ صبحگاهی بدون حالت تهوع

علل ایجاد تومور مغزی

به طور کلی می توان گفت پزشکان نمی توانند به صراحت علت اصلی تشکیل تومور مغزی را مشخص کنند زیرا تومور مغزی های مغزی می توانند علل متعددی داشته باشند.

• قرار گرفتن در معرض نور مستقیم: قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم به خصوص در کودکان می تواند از عوامل ایجاد تومور مغزی باشد.
  • سابقه خانوادگی: ژنتیک و سابقه خانوادگی یکی از عوامل موثر در ایجاد تومورمغزی است. افرادی که در خانواده خود افراد مبتلا به تومور مغزی دارند امکان ابتلای آنان به تومور مغزی بیشتر است.
  • سن: افراد مبتلا به تومور مغزی معمولا بین سنین 70 تا 75 هستند. بنابراین افزایش سن می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به تومور مغزی شود.
از کجا بفهمیم تومور مغزی داریم؟

روش های تشخیص بیماری تومور مغزی

زمانی که شما به علت مشاهده علائم ابتلا به بیماری تومور مغزی به پزشم مراجعه می‌کنید، پزشک در ابتدا سوالاتی از شما درباره سابقه خانوادگی می‌پرسد تا بتواند احتمالا دیگر را حذف کند پس از آن پزشک شما واکنش های عصبی و ناتوانی و توانایی شما در انجام حرکات را بررسی می کند پس از آنکه احتمال وجود بیماری تومور مغزی بیشتر شد پزشک در خواست تصاویر مغناطیسی MRI و سی تی اسکن می دهد که در ان تصاویر محل دقیق قرار گیری تومور مغزی و نوع آن مشخص می‌شود و پزشک می‌توان با بررسی این تصاویر نوع و بهترین روش درمانی را برای بیمار توصیه کند.

درمان تومور مغزی

پزشکان برای انتخاب صحیح ترین روش درمان تومور مغزی مواردی مانند نوع تومور و محل قرار گیری تومور و همچنین میزان سلامتی کلی شما را بررسی می کنند.
اولین قدم پس از تشخیص تومور مغز جراحی آن است اما در همه موارد نمی توان از روش جراحی استفاده کرد زیرا ممکن است سطح قرار گیری تومور مغزی بسیار عمیق باشد و در صورت جراحی آسیب جدی ای به مغز وارد شود بنابراین لازم است که بیماران تومور مغزی درباره آسیب های احتمالی پس از جراحی با جراح خود مشورت کنند همچنین در صورت غیر قابل اجرا بودن روش جراحی ممکن از پزشک از روش ها پرتو درمانی و یا شیمی درمانی نیز استفاده کند. پس از درمان تومور مغزی در صورتی که آسیب جدی ای به بافت اصلی مغز وارد شده باشد ممکن است افراد توانایی راه رفتن،تکلم و انجام فعالیت های روزانه خود را از دست بدهند بنابراین لازم است پس از جراحی بیمار تحت درمان با روش های فیزیوتراپی ،کار درمانی و گفتار درمانی قرار بگیرد.

سلام خسته نباشید، من چند وقتیه که گوشم به صورت مداوم سوت میکشه و وقتی در گوگل علتش رو سرچ کردم یه جا نوش بود: ممکن است فرد مبتلا به تومور باشد. ولی ننوشته بود چه توموری، و راستش نمیدونم آیا تومور دارم یا خیر. ممنون میشم راهنماییم کنید، و جایی که نوشته بودید افراد بیت ۷٠ تا۷۵ سال مبتلا میشوند شاید من مبتلا نشده باشم چون ۱۱ سالمه

سلام یه سوال داشتم من 16 سالمه و پدرم و عموم و پدربزرگم تومور داشتن و چندوقتی میشهذکه توی صحبت کردن مشکل پیدا کردم و سر درد و حالت تهوع بهم دست میده امکانش هست که من مبتلا باشم؟