فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک کمر یک بیماری معمولی میانسالی بین 30 تا 50 سال است و بیماران جوان‌تر به طور فزاینده‌ای از ساییدگی دیسک‌های بین مهره‌ای خود رنج می‌برند. دیسک‌های بین مهره‌ای در زندگی روزمره در معرض فشارهای زیادی قرار می‌گیرند که اغلب منجر به ساییدگی و پارگی می‌شود. دیسک‌های بین مهره‌ای حاوی آب به‌عنوان ضربه‌گیر بین بدنه مهره‌های ما عمل می‌کنند. به دلیل فشار بار وزن هنگام راه رفتن عمودی در طول روز، مقداری از آب خود را از دست می‌دهند و در طول روز یک تا دو سانتی‌متر کوچک می‌شویم. به دلیل تسکین شبانه در هنگام خواب، دیسک‌های بین‌مهره‌ای فرصت مکیدن مجدد را دارند، بنابراین یک شبه دوباره “رشد” می‌کنند.

بیرون زدگی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر دردناک است؟

درحالی‌که فتق دیسک کمر می‌تواند بسیار دردناک باشد، برای اکثر افراد این علائم طولانی‌مدت نیستند. با ساییدگی و پارگی بیشتر، حلقه فیبری بیرونی (آنولوس فیبروزوس) دیگر نمی‌تواند هسته ژلاتینی داخلی (نوکلئوس پالپوسوس) را در شکل آناتومیک خود نگه دارد. دیسک بین مهره‌ای به کانال نخاعی برآمده می‌شود. اصطلاح ارتوپدی برای این بیرون زدگی، بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای است. اگر حلقه فیبری پاره شود، فتق دیسک رخ می‌دهد. اگر دیسک بین مهره‌ای برآمده یا فتق شده به اعصاب کانال نخاع فشار وارد کند، این منجر به تحریک دردناک می‌شود.

این اتفاق می‌تواند موضعی باشد یا به ساق پا (نفقه کمری) تابیده شود (درد پیش‌بینی‌شده) و باعث احساس بی‌حسی، گزگز یا برق‌زدگی شود. اگر قسمت‌های عصب حرکتی نیز تحت تأثیر قرار گیرند، می‌تواند باعث فلج شود. طیف علائم بسیار متنوع است. برخی از فتق‌های دیسک تنها به طور تصادفی کشف می‌شوند و هیچ علامتی از قبل ایجاد نمی‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر منجر به درد و محدودیت‌های شدید می‌شوند.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

علائم فتق دیسک معمولاً بدون هیچ دلیل مشخصی شروع می‌شود. یا ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که شخصی چیز سنگینی را بلند کند یا کمر را بچرخاند، حرکاتی که فشار بیشتری بر دیسک‌ها وارد می‌کند. حلقه فیبری بیرونی دیسک بین مهره‌ای پاره می‌شود، مایع داخل آن خارج می‌شود و به اعصاب فشار می‌آورد یا حتی آنها را نیشگون می‌گیرد. درد شدید، حتی فلج، می‌تواند منجر شود. فتق دیسک در ستون فقرات کمری که فشار زیادی دارد برای ما دردسرسازتر است. سپس در پاهای خود احساس درد می‌کنیم و اختلالات حسی و حتی فلج ممکن است رخ دهد. از طرف دیگر، فتق دیسک در ستون فقرات قفسه سینه نادر است.

بااین‌حال، اگر حادثه‌ای رخ دهد، دردی را احساس می‌کنیم که در امتداد دنده‌ها به بیرون هدایت می‌شود. فتق دیسک در ستون فقرات گردنی نیز نادر است، اما بیشتر از ستون فقرات سینه‌ای اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که کانال نخاعی که طناب نخاعی از آن عبور می‌کند بسیار باریک است، زمانی که دچار حادثه می‌شویم، درد معمولی را در شانه احساس می‌کنیم که به بازوها و انگشتان کشیده می‌شود.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که علائم بیرون زدگی دیسک کمر ممکن است به سه دلیل خودبه‌خود برطرف شود:

• بدن به‌عنوان یک ماده خارجی به فتق حمله می‌کند، اندازه ماده فتق را کوچک می‌کند و میزان پروتئین‌های التهابی نزدیک ریشه عصبی را کاهش می‌دهد.
  • باگذشت زمان مقداری از آب داخل دیسک جذب بدن می‌شود و باعث جمع‌شدن دیسک می‌شود. دیسک کوچک‌تر کمتر به ریشه‌های عصبی کشیده می‌شود و باعث تحریک می‌شود.
  • تمرینات اکستنشن کمر ممکن است ناحیه فتق شده را از دیسک‌های ستون فقرات دور کند. اینکه آیا ورزش می‌تواند این امر را محقق کند یا نه موضوعی است که در جامعه پزشکی موردبحث است.

تشخیص و درمان بیرون زدگی دیسک کمر

معاینه فیزیکی دقیق و روش‌های تصویربرداری بعدی مانند اشعه ایکس و در صورت لزوم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) بخشی از تشخیص صحیح است. این رویه‌ها نوع و وسعت دیسک (های) آسیب‌دیده را به ما نشان می‌دهند.

معاینه فیزیکی برای تشخیص بسیار مهم است و معمولاً شامل مشاهده خم شدن و کشش بیمار است. این ارزیابی‌ها معمولی هستند: بررسی عصبی. برای تعیین اینکه آیا یک مشکل عصبی وجود دارد یا خیر، پزشک معمولاً به دنبال علائم ازدست‌دادن حس مانند بی‌حسی و ضعف در ساق و پا است. ممکن است از بیمار خواسته شود که به طور طبیعی و روی نوک پا راه برود تا وضعیتی به نام افتادگی پا را بررسی کند که در آن عضلاتی که برای خم کردن مچ پا و انگشتان پا استفاده می‌شوند ضعیف می‌شوند. قدرت عضلانی و رفلکس در نواحی دیگر نیز احتمالاً بررسی می‌شود. رفلکس‌ها ممکن است کندتر از حد طبیعی باشند یا اصلاً وجود نداشته باشند.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

در بیشتر موارد، درمان برآمدگی دیسک بین مهره‌ای (برآمدگی) و فتق دیسک (پرولپس) می‌تواند محافظه‌کارانه باشد. یعنی بدون جراحی. درمان درد، محافظت کوتاه‌مدت در مرحله حاد و فیزیوتراپی بعدی تمرکز درمان است. هدف تقویت عضلات پشتیبان ستون فقرات است. در اغلب موارد می‌توان از مداخلات جراحی اجتناب کرد و از طریق تزریق‌های هدفمند و فلوروسکوپی نزدیک به ستون فقرات انفیلتراسیون اپیدورال پشتی و ساکرال ویا انسداد ریشه سوراخ، بیرون زدگی دیسک کمر را درمان کرد. اگر با وجود درمان محافظه‌کارانه بهبودی حاصل نشد و در مواردی که علاوه بر اختلالات حسی، علائم شدید فلج نیز مشاهده شد، برای جلوگیری از آسیب دائمی باید در اسرع وقت اقدام به جراحی کرد.

یک اورژانس حاد جراحی، به‌اصطلاح سندرم دم اسبی است که علاوه بر بیهوشی، اختلالات حسی در ناحیه تناسلی و اغلب اختلال عملکرد مثانه و رکتوم همراه با بی‌اختیاری ادرار ومدفوع است. در این موارد، اعصاب آسیب‌دیده باید با جراحی در عرض 24 ساعت برطرف شوند تا آنجا که ممکن است از آسیب دائمی جلوگیری شود. حتی در مواردی که درد پشت ،ساق پا و اختلالات حسی حتی پس از 6-12 هفته درمان محافظه‌کارانه ناپدید نشده است.

جراحی کم تهاجمی:

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات، یکی از بهترین و کاربردی ترین روش‌های در حال حاضر دنیا است. جراحی مدرن دیسک بین مهره‌ای به‌ویژه از استفاده از روش‌های کم تهاجمی سود می‌برد. علاوه بر استاندارد طلایی تثبیت شده جراحی دیسک میکروسکوپی با استفاده از یک برش 2-3 سانتی‌متری، فناوری آندوسکوپی (روش سوراخ کلید) نیز در سال‌های اخیر توسعه بیشتری یافته است. در موارد خاص، نوکلئوپلاستی کم‌تهاجمی یا نوکلئوپلاستی دقیق که به‌صورت سرپایی، بدون برش پوست و گاهی تحت بی‌حسی موضعی هستند، به‌عنوان روش‌های بعدی برای درد بین مهره‌ای در دسترس هستند.