به حالتی که مهره‌های کمر در ستون فقرات ثبات نداشته باشند و به طور مداوم دچار لغزش باشند سرخوردگی مهره کمر می‌گویند. در این عارضه یک یا چند مهره کمر بر اثر لغزش و بی ثباتی از جای خود جدا می‌شوند و ممکن است عصب‌های اطراف را تحت فشار قرار دهند و آن ها را درگیر کنند. در صورت بروز این عارضه ممکن است کمر درد شدیدی در بیمار شکل بگیرد. در ادامه این مقاله درباره سرخوردگی مهره کمر بیشتر توضیح خواهیم داد.

سرخوردگی مهره کمر

شایع‌ترین سرخوردگی مهره کمر در افراد بالای 50 سال به دلیل افزایش سن اتفاق می‌افتد در صورتی که این عارضه در جوانان ایجاد شود اغلب به دلیل لقی ستون فقرات است.

علائم سرخوردگی مهره کمر

ممکن است این عارضه در ابتدا هیچ علائمی نداشته باشد و فرد نتواند این مشکل را درون خود تشخیص دهد. در صورت وجود درد در ناحیه کمر ممکن است فرد با علائم دیگری مواجه شود، که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

• گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات پشت ران
  • احساس درد شدید هنگام بلند کردن اجسام و یا خم و راست شدن
  • ناتوانی در راه رفتن و ایستادن های طولانی مدت

انواع سرخوردگی مهره کمر

سرخوردگی مهره کمر دارای انواع مختلفی است که بسته به سن و ژنتیک افراد متفاوت است و در هر فرد ممکن است نوعی از آن رخ دهد که به انواع آن ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

سرخوردگی از نوع لقی ستون فقرات

در صورتی که ستون فقرات در جای خود ثبات نداشته باشند و با تنش‌های کوچکی جابه‌جا شوند می‌توان گفت سبب لغزش می‌شود و هنگامی که استخوان‌ها ضعیف و شکننده شده باشند با یک تلنگر کوچک دچار جابه‌جایی می‌شوند.

سرخوردگی به دلیل افزایش سن

با گذشت زمان و افزایش سن ممکن است دیسک‌ها به مرور دچار ساییدگی شده و مواد داخلی خود را از دست بدهند در چنین شرایطی است که لغزش و سرخوردگی مهره‌های کمر اتفاق می‌افتد.

سرخوردگی مادرزادی

این نوع از سرخوردگی فقط زمانی اتفاق می‌افتد که شکل صحیح ستون فقرات در دوران جنینی شکل نگرفته باشد و ضعیف بودن استخوان‌های ستون فقرات سبب بروز عارضه سرخوردگی مهره می‌شود.

سرخوردگی از نوع پوکی استخوان

در صورتی که استخوان‌ها دچار تضعیف شده باشند و فرد مبتلا به پوکی استخوان باشد، ممکن است با بلند کردن اجسام سنگین و ضربات محکم فرد دچار عارضه سرخوردگی مهره کمر شود.

چه عواملی سبب بروز سر خوردگی مهر کمر می‌شود؟

• برخی ورزش‌های نامناسب ممکن است ستون فقرات را در حالت نامناسبی قرار دهد و موجب لغزش مهره کمر شود.
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک در شکل صحیح و یا ناصحیح ستون فقرات مؤثر است.
  • نازک شدن دیسک‌های میان مهره‌ها بر اثر گذشت زمان سبب می‌شود مهره‌های کمر دچار لغزش شوند.
  • برخورد ضربه‌های محکم و بلند گرد اشیاء سنگین ممکن است سبب جابه‌جایی مهره از جای اصلی خود شود.

چه افرادی به این بیماری دچار می‌شوند؟

افراد مسن

به دلیل بالا رفتن سن بنیان استخوان‌ها ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و دیسک‌های میان مهره‌ای کمر به شدت نازک می‌شوند بنابراین لغزش و سرخوردگی مهره‌ها در این افراد رایج است.

ورزشکاران

برخی از ورزشکاران به دلیل اینکه ممکن است ستون فقرات خود را در حالت‌های نامناسب قرار دهند دچار لغزش مهره‌های کمر می‌شوند و طی فرایندهای ناگهانی مهره‌های ستون فقرات آنان جابه‌جا خواهد شد.

افراد دارای سابقه خانوادگی

ممکن است برخی از افراد با مشکلات ژنتیکی و نقص ستون فقرات متولد شوند. در افراد استخوانی که مهره‌ها را به یکدیگر متصل می‌سازد بسیار نازک تشکیل می‌شود بنابراین ممکن است به راحتی از بین برود و مهره‌های کمر جابه‌جا شوند.

روش‌های تشخیص

پزشک معالج ابتدا معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد در صورتی که علائم وجود سرخوردگی مهره کمر را در ستون فقرات شما مشاهده کند ممکن است درخواست یکی از شیوه‌های تصویربرداری (سی تی اسکن، رادیولوژی، ام ار ای) را بدهد. تصاویری که به کمک اشعه ایکس گرفته شده‌اند به پزشک کمک می‌کنند تا دیسک‌ها و مهره‌ها و یا جزئیات ستون فقرات را به طور دقیق‌تر مشاهده کند.

روش‌های درمان

برای افراد مبتلا به بیماری لغزش مهرهای کمر روش‌های درمانی‌ای وجود دارد که برخی از آن غیر تهاجمی است و برخی تهاجمی و به شکل جراحی است.

داروها

ممکن است در صورت وجود درد در ناحیه کمر شما پزشک قرص‌های مسکنی که ضد التهاب هستند را برای شما تجویز کند داروهای این دسته شامل ایبوپروفن، دیکلوفناک و استروئیدهای خوراکی که سبب ازبین‌رفتن التهاب در ناحیه جابه‌جایی مهره می‌شود.

درمان سرخوردگی مهره کمر

فیزیوتراپی

با توجه به نوع درد و ناحیه جابه‌جایی مهره فیزیوتراپ زیر نظر پزشک تمرینات کششی‌ای برای شما برنامه ریزی می‌کند. این تمرینات کششی سبب می‌شود تا عضلات پشت ران و فیله کمر شما کشیده شوند و در اثر این کشیدگی عضلات شما تقویت شده و سبب تسکین درد می‌شود.

کمپرس سرد و گرم

برای تسکین درد و کاهش التهاب می‌توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. سرما می‌تواند به تنهایی سبب کاهش التهاب و قرمزی شود و پس از آن می‌توانید از قرص‌های مسکن استفاده کنید.

جراحی

در صورتی که مدت زمان زیادی از علائم این بیماری در شما گذشته باشد و همچنان درد این عارضه شما را آزرده خاطر سازد به این معناست که درجه سرخوردگی مهره کمر در شما در سطح بالایی قرار دارد، بنابراین پزشک برای درمان تصمیم به جراحی می‌گیرد. این جراحی در دسته جراحی ستون فقرات قرار می‌گیرد. طی جراحی عمل فیوژن گذاری انجام می‌شود و با استفاده از فیوژن مهره خارج شده در جای خود قرار می‌گیرد. دوران نقاهت پس از این جراحی دوره طولانی است و به استراحت زیادی نیاز دارد.