تقریباً همه دچار سردرد شده‌اند. حتی در کودکان نیز این نوع درد رایج است. حدود دویست نوع مختلف سردرد شناخته شده وجود دارد. این دردها به دودسته درد اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. اولیه به این معنی است که خود بیماری هستند یا به طور مستقل و بدون هیچ علت قابل تشخیصی رخ می‌دهند. سردردهای ثانویه نتیجه بیماری‌های دیگر است. درد پشت سر می‌تواند به طور ناگهانی یا آهسته ایجاد شود. درد کسل‌کننده، ضربان‌دار، موج‌دار، سبک تا تقریباً غیرقابل‌تحمل است. آنها می‌توانند یک‌طرفه، دوطرفه، محدود به پشت سر یا تشعشع باشند و منشأ آنها در گردن باشد. درد پشت سر که فقط گاهی اتفاق می‌افتند، معمولاً توسط کسانی که با مصرف قرص سردرد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، از بین می‌روند. بااین‌حال، اگر درد بیشتر رخ دهد، اگر شدید باشد و یا اگر به طور ناگهانی و شدید شروع شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. به‌خصوص هنگامی که علائم اضافی مانند اختلالات گفتاری، حالت تهوع یا سرگیجه وجود دارد.

علت درد پشت سر چیست؟

علت اصلی سردرد، از جمله درد پشت سر، تنش عضلانی در گردن، پشت یا فک است.اینها می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند:

• عدم ورزش
  • انداختن وزنه در یک طرف بدن
  • کفش نامناسب
  • دندان‌قروچه شبانه
  • استرس
  • ساعت‌ها جلوی کامپیوتر نشستن
  • تشک یا تخت نامناسب
  • بالش نامناسب

بااین‌حال، درد پشت سر نیز می‌تواند به‌عنوان یک عارضه جانبی از یک بیماری جدی که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد رخ دهد:

• افتادگی دیسک
  • مشکلات ستون فقرات گردنی
  • آسیب سر
  • بیماری ام اس
  • درد عصب
  • سکته

چگونه می‌توان سردرد را در پشت سر درک کرد؟

درد پشت سر به اشکال مختلف ظاهر می‌شود و در افراد متفاوت است. افراد مبتلا از حس فشار تا درد ضربان‌دار گزارش می‌دهند.سردرد همیشه به تمام پشت سر سرایت نمی‌کند، استرس یک‌طرفه نیز ممکن است رخ دهد. ازیک‌طرف، این درد می‌تواند به طور ناگهانی رخ دهد، از طرف دیگر، ممکن است در مدت‌زمان طولانی‌تری نیز باقی بماند. اگر سردرد با علائم زیر همراه باشد، برای جلوگیری از عواقب جدی احتمالی باید فوراً با پزشک اورژانس مشورت کرد:

سفتی گردن

اگر پشت سردرد به طور ناگهانی و بسیار شدید رخ داد و درعین‌حال گردن نیز سفت شد، باید با اورژانس تماس بگیرید. به همین ترتیب، اختلالات گفتاری و علائم فلج در صورت و بازوی چپ می‌تواند اولین منادی سکته باشد. سپس هر ثانیه مهم است. زیرا هر چه زودتر درمان شوید، عواقب آن کمتر می‌شود.

آسیب تروماتیک

سقوط یا ضربه به پشت سر می‌تواند منجر به ضربه مغزی شود. سپس سردرد معمولاً ضربانی ایجاد می‌شود. حتماً علائم خود را توسط پزشک بررسی کنید.

عوارض جانبی شدید

اگر درد پشت سر به طور ناگهانی رخ دهد، بسیار شدید و با حالت تهوع، استفراغ، علائم فلج، بی‌حسی، اختلالات گفتار یا بینایی، سرگیجه، تشنج یا اختلال در هوشیاری و همچنین تب و سفتی دردناک گردن همراه باشد، باید با اورژانس تماس بگیرید.

درد پشت سر به طور مداوم عود می‌کند

هنگامی که از شر درد خلاص شدید، احساس رهایی خواهید داشت. اما این شادی همیشه طولانی نیست. زیرا علل زیر ممکن است باعث بازگشت علائم شوند؛

• فتق دیسک یا آسیب در ناحیه ستون فقرات گردنی می‌تواند منجر به ایجاد دائمی درد پشت سر شود.
  • علائم معمولاً هنگام درازکشیدن به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و با حرکت‌دادن سر به پهلو یا عقب تشدید می‌شود.

سردرد کوبنده در پشت سر

عصب اکسیپیتال گیرکرده می‌تواند باعث درد پشت سر شود. به دلیل گیرکردن عصب، عصب پس سری (Nervus occipitalis major)، سردردهای کوبنده که از پشت سر شروع می‌شود تا وسط سر قابل‌توجه است. گاهی اوقات این درد می‌تواند به چشم‌ها سرایت کند و همچنین باعث سردرد در شقیقه‌ها یا سردرد در پیشانی شود. اگر سردرد با علائم دیگری همراه نباشد (به بخش قبلی مراجعه کنید)، با تنش عضلانی ایجاد شده است و در نتیجه به گروه سردردهای تنشی تعلق دارند. به‌خصوص در صورت سفت شدن گردن، سردرد معمولاً در پشت سر ایجاد می‌شود و به‌راحتی می‌توان آن را از دردهای رایج در پیشانی و صورت تشخیص داد.

سردرد پشت سر چپ یا راست (سردرد یک‌طرفه)

اگر سردرد یک‌طرفه پشت سر دارید، باید به پزشک مراجعه کنید اگر سردرد در مرکز پشت سر رخ ندهد، بلکه به صورت درد پس سری یک‌طرفه در سمت راست یا چپ باشد، دیگر نمی‌توان درد را به تنش عضلانی و نیشگون گرفتن عصب اکسیپیتال مرکزی نسبت داد.علل احتمالی چنین سردردهای خوشه‌ای آسیب‌هایی مانند خونریزی مغزی یا مننژیت است که باید توسط پزشک مشخص شود.

آیا درد پشت سر همراه با درد در سایر قسمت های بدن احساس می‌شود؟

اگر سردرد همراه با درد در سایر قسمت‌های بدن باشد، پزشکان از درد ثانویه پس سری صحبت می‌کنند. ازآنجایی‌که مجاری عصبی متعددی در ارگانیسم وجود دارد که قسمت های مختلف بدن را به هم متصل می‌کند، تابش اشعه به سایر قسمت های بدن امکان پذیر است.

درد پشت سر و در ناحیه پیشانی

درد پشت سر می‌تواند به پیشانی نیز سرایت کند. اگر سردرد پشت سر اولیه باشد، یعنی با مشکلات مرتبط با سایر قسمت‌های بدن همراه نباشد، می‌تواند به جلوی سر سرایت کند. این بدان معنی است که پشت سردرد را می‌توان در ناحیه پیشانی و چشم نیز احساس کرد.

درد پشت سر و گردن

تنش دردناک در ناحیه گردن اغلب محرک درد پشت سر است. محرک واقعی مشکلات در ناحیه گردن است. سردرد پشت تنها یک عارضه جانبی ثانویه است.

آیا درد پشت سر می‌تواند نشانه تومور باشد؟

اگرچه علل درد پشت سر معمولاً بی ضرر هستند، اما می‌توانند نشانه‌ای از تومور نیز باشند. بااین‌حال، چنین خطری نه‌تنها با یک علامت منفرد مانند سردرد بیان می‌شود، بلکه در شکایات دیگری نیز بیان می‌شود که پزشک معالج باید آنها را روشن کند:

• تشنج (صرع)
  • علائم فلج و مشکلات هماهنگی
  • از دست دادن حافظه و قدرت مغز
  • تغییرات شخصیتی
  • اختلالات بینایی
  • اختلالات گفتاری
  • حالت تهوع و استفراغ بدون بیماری گوارشی
  • سرگیجه همراه با درد پشت سر

اگر سردرد پشت سر همراه با یک علامت همراه مانند سرگیجه رخ دهد، باید فوراً با پزشک اورژانس مشورت شود، زیرا سرگیجه می‌تواند نشانه خونریزی مغزی یا مننژیت باشد.

تهوع همراه با درد پشت سر

در صورت بروز سردرد ناگهانی در پشت سر که با حالت تهوع شدید همراه است، احتیاط ویژه‌ای لازم است. لطفاً فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید زیرا حالت تهوع همراه با سردرد می‌تواند نشان‌دهنده یک عارضه جدی مانند مننژیت یا خونریزی مغزی باشد.

بروز سردرد ناگهانی در پشت سر

در صورت بروز سردرد ناگهانی در پشت سر چه باید کرد؟

برخلاف سردردهای “عادی” که اغلب در صورت و پیشانی احساس می‌شوند، سردردهای ناگهانی پشت که به دلیل تنش عضلانی نیستند، استثنا هستند. آنها نشانه یک تهدید جدی برای سلامتی هستند که باید به‌سرعت توسط پزشک معاینه شود.این امر به‌ویژه در صورتی صادق است که سردرد با علائم دیگر زیر همراه باشد:

گرفتگی گردن

اگر سردرد پشت سر به طور ناگهانی بسیار شدید شد و هم‌زمان گردن سفت شد و با عوارض دیگری مانند اختلالات گفتاری و علائم فلج همراه شد، این می‌تواند اولین منادی سکته باشد؛ بنابراین باید فوراً با پزشک اورژانس تماس بگیرید تا از عواقب انسداد عروق جلوگیری کنید.

آسیب تروماتیک

افتادن و ضربه به پشت سر می‌تواند باعث ضربه مغزی شود که با درد پشت سر ظاهر می‌شود. حتماً به پزشک مراجعه کنید تا میزان آسیب کمتر شود.

سایر علائم همراه

اگر سردرد ناگهانی پشت با اختلالات شدیدی به شکل استفراغ، تب، حالت تهوع، فلج، سرگیجه، ناشنوایی، اختلالات گفتار یا بینایی و تغییر در هوشیاری همراه باشد، باید بدون تردید بیشتر با پزشک اورژانس مشورت کرد.

درد پشت سر را خود درمان کنید

معمولاً از داروهای مسکن برای کنترل درد پشت سر استفاده می‌شود. بااین‌حال، هیچ دارویی وجود ندارد که به طور خاص در برابر درد پشت سر مؤثر باشد. شما باید از قبل با پزشک خود درباره درمان دارویی صحبت کنید.اگر سردرد پشت سر فقط به دلیل سفت شدن ماهیچه‌های ناحیه گردن است، می‌توانید برای بهبود وضعیت سلامت خود چند کار انجام دهید. ماساژ، استفاده از گرما و کرم‌های حرارتی برای شل کردن عضلات توصیه می‌شود. موارد دیگری که می‌تواند به بهبود کمک کند:

از بلندکردن وزنه با یک طرف بدن خود مانعت کنید

حمل بارهای سنگین ازیک‌طرف (از کیف خرید تا چمدان) استرس ایجاد می‌کند که منجر به گرفتگی عضلات می‌شود. برای متعادل کردن بار، ظروف باید انتخاب شوند که وزن را در هر دو طرف توزیع کنند (به‌عنوان‌مثال یک کوله‌پشتی).

ورزش کنید

عدم ورزش عامل اصلی تنش عضلانی است؛ بنابراین، برای مدت طولانی در همان وضعیت نمانید و مطمئن شوید که به‌اندازه کافی ورزش می‌کنید – در محل کار و در اوقات فراغت.

دندان‌قروچه در شب

دندان‌قروچه در شب به مفاصل فک شما فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به دردی شود که به پشت سر شما می‌رسد. دندانپزشکان با خوشحالی به شما توصیه می‌کنند و برای جلوگیری از فعالیت مضر شبانه، یک آتل درست می‌کنند.

آرامش خود را حفظ کنید

آرامش یکی از مهم‌ترین اقدامات برای درمان است. ازآنجایی‌که درد پشت سر معمولاً با تنش عضلانی در عضلات گردن همراه است، باید سعی کنید آنها را آرام کنید. این کار از طریق گرمادرمانی انجام می‌شود که در آن، به‌عنوان‌مثال، از پدهای حرارتی، حمام‌های گرم یا تکه‌های حرارتی ویژه استفاده می‌شود.آرامش از “درون به بیرون” اغلب بخشی از درمان برای سردردهای پشت است. روش‌های کاهش استرس مانند یوگا، تمرینات اتوژنیک، مدیتیشن یا آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی می‌توانند در اینجا کمک کنند . ازآنجایی‌که گردن درد که به پشت سر می‌رسد گاهی اوقات به دلیل عضلات بیش از حد ضعیف ایجاد می‌شود، باید به آرامی و مهمتر از همه تحت راهنمایی حرفه ای تمرین کنید.

رویه‌های طبیعی

تعدادی از درمان‌های طبیعی برای کمردرد وجود دارد. به‌طورکلی ابتدا علت آن بررسی می‌شود و سپس بیماری زمینه‌ای درمان می‌شود. به‌طورکلی روان در طب جایگزین گنجانده شده است.

• در صورت نزدیک شدن به سردرد، بلافاصله دو تا سه لیوان آب نوشیده شود.
  • از جمله، اشکال درمانی مانند طب سوزنی، ماساژ ناحیه رفلکس پا، حجامت، تزریق و درمان ستون فقرات بر اساس Dorn و Breuss (دورن درمانی) برای مبارزه با علائم استفاده می‌شود.
  • اگر افراد مبتلا از فشار مداوم عضلات گردن رنج می‌برند که واقعاً نمی‌خواهند نرم شوند، باید در رژیم غذایی تجدیدنظر شود. غذاهای اسیدی بیش از حد می‌تواند منجر به تنش مزمن شود. یک رژیم غذایی با پایه سنگین می‌تواند به مقابله با اسیدی شدن بیش از حد ارگانیسم کمک کند. سیب‌زمینی، گل‌کلم، اسفناج، کرفس و موز در اینجا بسیار مفید هستند.
  • از دیگر غذاهای قلیایی می‌توان به خیار، لوبیا سبز، تربچه، نارنگی، کشمش و انجیر خشک اشاره کرد.در ابتدا می‌توان در صورت لزوم غذا را با آماده‌سازی‌های پایه مناسب ترکیب کرد. پشتیبانی اضافی با مصرف زمین شفا ارائه می‌شود .
  • برای سردردهایی که هنوز مشخص نشده‌اند، استراحت همراه با گرما توصیه می‌شود. داروخانه دارای بسته‌های حرارتی آماده است که – روی گردن گذاشته می‌شود – باعث تسکین می‌شود. افراد مبتلا باید سعی کنند به‌طورکلی آرام‌تر و متعادل‌تر شوند. تعدادی از گیاهان دارویی مانند رازک، سنبل الطیب و گل شور کمک طبیعی می‌کنند.

دستورالعمل چای گل‌گاوزبان:

درمان‌های خانگی ثابت شده برای سردرد، به‌عنوان‌مثال، دم‌کرده بومادران، رزماری یا گل‌گاوزبان است. استفاده از آنها آسان است، اثر تسکین‌دهنده و تسکین‌دهنده درد دارند. حدود 200 میلی‌لیتر آب جوش را روی یک قاشق چایخوری شکوفه گل گاو بریزید.

• اجازه دهید دمنوش به مدت 10 دقیقه دم بکشد.
  • گل‌ها را صاف کنید.
  • روزانه سه فنجان از این چای را جرعه‌جرعه بنوشید.

ممنون