عوامل مختلفی باعث ایجاد دیسک یا فتق گردن می­شوند . فتق دیسک گردن به علت پارگی دیسک های بین مهره های گردن ایجاد می­‌شود. دیسکی که پاره شده باشد به اعصاب نخاع و مهره ها فشار وارد می‌­کند که باعث ایجاد درد می­‌شود. یکی از درمان های موثر در زمینه دیسک گردن برای کاهش درد ، نوکلئولیز با اوزون یا ازون تراپی دیسک گردن است. در ادامه همراه ما باشید تا دراین مقاله با جزئیات این عمل و موارد استفاده آن، آشنا شویم.

ازون تراپی دیسک گردن

ازون تراپی دیسک گردن یک روش موثر درمانی برای کنترل ،کاهش و ازبین بردن درد است . این روش غیر تهاجمی بوده و یا با حداقل تهاجم (چند تزریق محدود به بیمار) برای افتادگی یا لغزش دیسک استفاده می­‌شود. از این روش  برای درمان التهاب فتق دیسک گردن استفاده می­کنند.  اوزون تراپی با افزایش مقاومت بدن  و توده های عضلانی ،باعث کاهش فشار مکانیکی درناحیه دیک می­‌شود.

روش انجام ازون تراپی

ابتدا بیمار به اتاق عمل مجهزبه دستگاه فلوئوروسکوپی که یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس است برده می‌شود. بیمار به شکم می‌خوابد تا دیسک یا دیسک های مشکل دار مشخص شوند. سپس از یک  تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی استفاده می­‌شود تا سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک ‌گردد. از آنجا که بی حسی موضعی است ،بیمار در تمام مراحل درمانی هوشیار است و می‌­تواند صحبت کند.توجه داشته باشید که ازون تراپی درناک نیست و اکثر افرادی که ازاین طریق مورد درمان قرار گرفته اند به راحتی درد را تحمل می­‌کنند.پس از آن که به کمک تصاویر سی ـ آرم (فلوئوروسکوپی)سوزن در جای مناسب قرار گرفت، فرآیند دیسکو گرام انجام می­شود. در این حالت یک ماده حاجب نسبت به اشعه دیسک تزریق می‌­شود تا معماری دیسک ها قابل تشخیص شوند.بعد ازانجام موارد ذکر شده ،مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و ازون گرفته شده از دستگاه مولد ازون، داخل دیسک تزریق می‌شود.بعد از  اینکه تزریق به طور کامل انجام شد،سوزن از ناحیه اتصال خارج می­‌شود.

اوزون تراپی دیسک گردن

قبل از تزریق ازون تراپی موارد زیر را لحاظ کنید

• ابتدا  باید آرامش خودرا حفظ کنید و با روند درمان آشنایی داشته باشید. ممکن است نقاطی که تزریق روی آن‌ها انجام می­‌شود کمی درد بگیرد. به همین جهت پزشک متخصص برای کاهش و کنترل درد از داروهای مسکنی مثل آسپرین،تایلنول،ترامادول،ویکودن و نارکو استفاده کند.
  • بهتر است پزشک خود را درجریان تمامی داروهای مصرفی خود قرار دهید .همچنین مصرف مکمل­ها مثل روغن ماهی را دو روز زودتر از تزریق ازون قطع کنید.
  • به یاد داشته باشید مصرف مسکن نباید خودرسرانه باشد و در صورت نیاز، پزشک برای شما تجویز خواهد کرد .فقط کافیست شرایط خود را به طور دقیق برای پزشک شرح دهید.

انواع ازون تراپی دیسک گردن

انجام ازون تراپی دیسک گردن از طریق تزریق ازون به عضلات:

به طور کلی و در بیشتر موارد برای دیسک گردن ، اوزون تراپی با سوزن‌های مزوتراپی به داخل عضله و زیر پوست انجام می­‌شود.  در این روش میکروسیرکولاسیون ناحیه دیسک افزایش پیدا می­کند، بنابراین جریان خون و اکسیژن رسانی که برای بهبود ضروری است بالارفته و در مدت زمان کوتاه  باعث کاهش درد خواهد­شد.

انجام ازون تراپی  دیسک گردن از طریق تزریق اوزون داخل :

این روش به صورت تهاجمی و مستقیم به روی خود دیسک اعمال می‌­گردد و یکی از موثرترین روش های درمان با  ازون است.دراین روش گاز اکسیژن-ازون (O3) به وسیله تزریق با یک سوزن بلند به دیسک گردن وارد می­­‌شود. ازون تراپی داخل دیسک فقط یک بار انجام می‌­شود.اینکار باعث می­شود حجم دیسک کاهش پیدا کرده و التهاب از بین برود،درنتیجه فشار روی اعصاب گردن نیز کاهش پیدا­ می­کند و شدت درد به طرز قابل توجه ای کم یا از بین می‌­رود.

انواع اوزون تراپی دیسک گردن

بعد از تزریق  چه مواردی را رعایت کنیم؟

• توصیه ما به شما رعایت یک رژیم غذایی سالم ومناسب است.بهتر است مواد غذایی شامل پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید.همچنین داشتن استراحت خوب وکافی بعد ازاعمال تزریق به شما کمک  بسیاری خواهدکرد.
  • یکی از اشتباهات رایج در بیمارانی که تزریق ازون تراپی دیسک گردن دارند این است که بعد از انجام تزریق به سرعت تمرینات فیزیکی شدید و پرفشار انجام می­‌دهند. همین امر باعث به تاخیر انداختن فرآیند کلاژن سازی می­‌شود.
  • بعد از انجام ازون تراپی حداقل دوروز استراحت کنید و بعد از دو الی سه هفته فعالیت‌های ورزشی پرفشار مثل بسکتبال، یوگا و… را انجام دهید.
  • درصورتی که بعد ازتزریق التهاب داشتید، می­‌توانید از پدهای آب گرم وکمپرس آب یخ استفاده کنید.همچنین استفاده از داروهای ضد التهاب بدون استروئید مانند سلبرکس نیز کمک کننده خواهد بود.
  • فراموش نشود مصرف مکمل هایی مثل روغن ماهی تا دو هفته بعد از انجام تزریق همچنان ممنوع است.
عوارض انجام اوزون تراپی

درچه مواردی ازون تراپی دیسک گردن توصیه می‌­شود؟

•  برای درمان بیماری شانه یخ زده
  • برای درمان هرگونه درد ایجاد شده
  •  آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
  • بیرون زدگی و فرسودگی دیسک گردن (برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی‌شود)
  • بهبودی بعد از جراحی مفاصل
  • شکستگی های غیر قابل درمان
  • جراحات
  • آسیب دیدگی‌ها ورزشی
  •  گردن درد برای دردهای شدید مفصل گردن
  • آرتروز شانه

عوارض انجام ازون تراپی چیست؟

بیشتر مقالات و پژوهش های علمی،انجام ازون تراپی دیسک گردن  را بی خظر عنوان می‌کنند ،با این حال هنوز نگرانی‌های در مورد نا هماهنگی تکنیک تزریق ازون تراپی و عوارض جانبی آن وجود دارد. عوارضی که می‌تواند ناشی از ازون تراپی باشد عبارتند از:

• عفونت ستون فقرات یا دیسک (دیسکایتیس)
  • سپتی سمی (عفونت خطرناک در خون)
  •  آبسه ستون فقرات
  • خونریزی رتینال (شبکیه)
  • درموارد  جانبی بسیار نادر، آسیب قلبی و آمبولی ریوی (PE)
  • عارضه های کوچک و زودگذر مثل درد در ناحیه تزریق