نوکلئولیز یا اوزون تراپی دیسک کمر، یک روش کم تهاجم و مقرون به صرفه برای درمان فتق دیسک کمر است. فتق دیسک کمر یکی از شایع‌ترین علل کمردرد و رادیکولوپاتی است. پاتوژنز درد ناشی از فتق دیسک کمر به احتمال زیاد به عوامل مکانیکی و یا التهابی مربوط می‌شود. اگر درمان اولیه، از جمله استراحت، داروها و فیزیوتراپی در تسکین درد ناکام باشد، برای رفع فشار دیسک کمر از روش‌های درمانی دیگیری استفاده می‌شود. امروزه با پیشرفت علم و روش‌های درمانی، درمان جراحی غیر مطلوب است و جراحی عوارض قابل توجهی را در بر دارد. بنابراین بسیاری از تکنیک‌های کم تهاجمی رفع فشار دیسک در چند دهه گذشته برای کاهش نیاز به جراحی توسعه یافته‌اند. تکنیک‌های کم تهاجمی شامل فشرده سازی دیسک، لیزر، فرکانس رادیویی(نوکلئوپلاستی)، و شمونوکلئولیز با استفاده از الکل ژله‌ای یا مخلوط اکسیژن و اوزون است. شمونوکلئولیز یا همان اوزون، به اندازه سایر تکنیک‌های فشرده سازی دیسک از راه پوست موثر است و میزان موفقیت درمانی بالایی با کمترین هزینه و عوارض را دارد.

اوزون تراپی دیسک کمر

نحوه اوزون تراپی

قبل از درمان اوزون تراپی دیسک کمر، بیماران تحت آزمایش خون و الکتروکاردیوگرام قرار می‌گیرند تا پزشک وجود نقایص انعقادی، علائم عفونت یا بیماری قلبی و دیابت آن‌هارا تشخیص دهد. بیمار هیچ آنتی بیوتیک پیشگیرانه‌ای دریافت نمی‌کند و این روش بدون بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌شود تا از تماس تصادفی با ریشه های عصبی جلوگیری شود. تزریق داخل دیسک و پریگانگلیونیک با استفاده از سوزن نخاعی بیکتون دیکنسون 22.78 سانتی متری  انجام می‌شود، که برای دیسکوگرافی تحت هدایت فلوروسکوپی کاربرد دارد. تزریق از همان سمت محل اصلی علائم انجام می‌شود. این مخلوط گاز با استفاده از سرنگ پلی پروپیلن با اتصال فیلتر میلی متری تزریق می‌شود. زمان تزریق 15 ثانیه است. روش اوزون تراپی کمر درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد. بنابراین در پول و زمان صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند.

عوارض اوزون تراپی

هر چند اوزون تراپی دیسک کمر، یک روش درمانی کم تهاجمی است، اما به ندرت پیش می‌آید که عوارض داشته باشد. این عوارض‌ها عبارتند از:

• آسیب ریشه‌های اعصاب.
  • عفونت دیسک یا به اصطلاح دیسکایتیس.
  • خونریزی رتینال (شبکیه).

خوشبخناته تا امروز، بعد از انجام اوزون تراپی دیسک کمر هیچ یک از عوارض بالا مشاهد نشده است. عارضه‌های جزیی مانند درد زودگذر در محل تزریق ازون شایع است و معمولا از این درد گلایه دارند.

مراقبت های بعد از اوزون تراپی:

بعد از اوزون تراپی دیسک کمر، بيمار به مدت 30 دقيقه در دكوبيتوس جانبی و سپس به مدت حداقل 2 ساعت در دكوبيتوس پشت خوابيده قرار می‌گیرد. به بیماران استراحت نسبی در تختخواب در روز اول پس از تزریق و استراحت در منزل حداقل برای 2 روز بعد آموزش داده می‌شود. بیمار بعد از اوزون تراپی باید فعالیت‌های فیزیکی خود را محدود کند و از بلند کردن، نشستن طولانی مدت، خم شدن یا پیچاندن ستون فقرات در 2 هفته بعد ازاوزون تراپی اجتناب کند.

در چه مواردی بهتر است از اوزون تراپی استفاده کرد:

• برای درمان هرگونه  کمر درد.
  • اوزون درمانی کمر درد برای درد های شدید مفصل کمر.
  • آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف.
  • اوزون زانو برای آرتروز زانو و لگن.
  • بیرون زدگی و فرسودگی دیسک کمر و گردن.
  • سندروم تونل کارپال.
  • درد رگ و عصب سیاتیک.
  • سینوزیت(شدید یا ملایم).
  • اختلال آرنج تنیس بازان(تنیس البو).
  • درد و اختلالات لگن.
  • بهبودی بعد از جراحی مفاصل.
  • شکستگی های غیر قابل درمان.
  • آسیب دیدگی‌های ورزشی.