سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار داخل جمجمه بدون هیچ دلیل مشخصی افزایش می‌یابد. علائم مشابه علائم تومور مغزی است، اما هیچ توموری وجود ندارد. تومور کاذب می‌تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد، اما بیشتر در زنان دارای اضافه وزن در سنین باروری شایع است. هنگامی که علت افزایش فشار داخل جمجمه‌ای یافت نشود، تومور کاذب ممکن است فشار خون داخل جمجمه‌ایدیوپاتیک نامیده شود. افزایش فشار داخل جمجمه‌ای در تومور کاذب می‌تواند باعث تورم عصب بینایی شود و منجر به کوری شود. دارو‌ها اغلب می‌توانند فشار خون را کاهش دهند، اما در برخی موارد، جراحی ضروری خواهد بود.

سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی

علائم سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی

علائم و نشانه‌های تومور کاذب مغزی عبارتند از:

• سردرد‌های شدیدی که ممکن است از پشت چشم شروع شود و با حرکت چشم بدتر شود.
  • صدای زنگ در گوش که با ضربان قلب می‌تپد.
  • حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه
  • تاری دید
  • دوره‌های نابینایی در یک یا هر دو چشم که چند ثانیه طول می‌کشد.
  • اختلال بینایی محیطی
  • دوبینی
  • جرقه‌های نور در چشم
  • درد در گردن، ‌شانه‌ها یا پشت

دلایل  ایجاد سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی

علت دقیق تومور کاذب مغز به طور کامل شناخته نشده است، اما ممکن است به دلیل وجود مقدار اضافی مایع مغزی نخاعی در داخل جمجمه باشد.

مغز و نخاع در مایع مغزی نخاعی غوطه ور می‌شوند که همچنین به عنوان یک پد برای محافظت از این اندام‌ها عمل می‌کند. این مایع در مغز تولید شده و به تدریج جذب خون می‌شود. افزایش فشار داخل جمجمه در تومور کاذب ممکن است نتیجه مشکل در جذب مایع در خون باشد.

چندین مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به تومور کاذب مغزی دچار تنگی در دو سینوس بزرگ مغز (سینوس‌های عرضی) می‌شوند. تحقیقات بیشتر در تلاش است تا دریابد که آیا این علت یا پیامد تومور کاذب مغزی است.

عوامل خطر

این عوامل خطر با تومور کاذب مغز مرتبط هستند.عوامل خطر به مواردی گفته می‌شود که حتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهند و یا یک عامل غیر مستقیم برای ایجاد بیماری باشند.

چاقی

چاقی با تومور کاذب مغزی مرتبط است که در یک تا دو نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر رخ می‌دهد. تقریباً 4 تا 21 زن چاق در هر ۱۰۰۰۰۰ به این عارضه مبتلا می‌شوند. زنان چاق زیر ۴۴ سال در معرض خطر بیشتری هستند.

برخی از دارو‌ها

داروهای زیر با ایجاد تومور کاذب مغز مرتبط بوده‌اند:

• یک هورمون رشد
  • تتراسایکلین
  • ویتأمین A بیش از حد

ممکن است دارو‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که با ایجاد تومور کاذب مغز مرتبط باشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سایر بیماری‌ها

‌بیماری‌ها و شرایطی که با تومور کاذب مغز مرتبط بوده‌اند:

• بیماری آدیسون
  • کم خونی
  • سندرم بهجت
  • ترومیزاسیون
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • آپنه خواب
  • نارسایی پاراتیروئید
  • اورمی
سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی

عوارضی که سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی ایجاد می‌کند

برخی از افراد مبتلا به تومور کاذب مغزی، کاهش تدریجی بینایی را تجربه می‌کنند که می‌تواند منجر به نابینایی شود. حتی اگر علائم شما از بین رفته باشد، ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد دوباره بازگردند.

چگونه برای ویزیت پزشک آماده شویم؟

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا برای قرار ملاقات خود با پزشک خود آماده شوید و چه سؤالاتی از آن‌ها انتظار دارید. چه کاری می‌توانی انجام بدهی:

• تمام علائمی که تجربه می‌کنید و مدت زمان آن را بنویسید.
  • فهرستی با اطلاعات اصلی پزشکی خود، از جمله سایر مشکلات سلامتی اخیر و نام دارو‌های تجویزی و بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید، تهیه کنید.
  • در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را به وقت پزشک خود بیاورید. شخصی که شما را همراهی می‌کند می‌تواند به شما کمک کند تا گفته‌های دکتر را به خاطر بسپارید.
  • تمام سؤالات خود را یادداشت کنید تا فراموش نکنید که از پزشک خود بپرسید.

سؤالاتی که باید در اولین ملاقات از پزشک خود بپرسید:

• علت علائم من چیست؟
  • آیا دلایل احتمالی دیگری برای این علائم وجود دارد؟
  • چه آزمایشاتی باید انجام دهم؟
  • چه درمانی را توصیه می‌کنید؟
  • اگر دارو‌ها را توصیه می‌کنید، چه عوارض جانبی احتمالی وجود دارد؟
  • اگر جراحی را توصیه کنید، کدام روش در مورد من موفق‌تر خواهد بود؟ چرا؟
  • اگر جراحی را توصیه کنید، بهبودی چگونه خواهد بود؟
  • اگر فکر نمی‌کنید که من نیاز به درمان فوری دارم، چگونه زمان مناسب برای درمان وضعیت من را تعیین می‌کنید؟
  • هر چند وقت یک بار باید برای نظارت بر وضعیتم با شما ملاقات کنم؟
  • خطر عوارض طولانی مدت من چیست؟
  • چه محدودیت‌هایی را باید رعایت کنم؟
  • من مشکلات سلامتی دیگری دارم. چگونه می‌توانم آن‌ها را با هم مدیریت کنم؟
  • علاوه بر سؤالاتی که آماده کرده‌اید، در طول جلسه سؤالات دیگری را نیز مطرح کنید.

باشید دکتری که برای تنگی احتمالی دریچه آئورت به شما مراجعه می‌کند ممکن است این سؤالات را بپرسد:

• علائم شما چیست؟
  • اولین بار چه زمانی این علائم را تجربه کردید؟
  • آیا علائم شما با گذشت زمان بدتر شده است؟
  • آیا چیزی وجود دارد که علائم را تسکین دهد؟ آن‌ها را بدتر می‌کند؟
تومور کاذب مغزی

تشخیص سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی

برای تشخیص بیماری، پزشک با شما مصاحبه می‌کند، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و چندین آزمایش اضافی را تجویز می‌کند.

اگر به تومور کاذب مغز مشکوک هستید، پزشک شما به دنبال نوع خاصی از تورم عصب بینایی (ادم پاپیلو) خواهد بود. علاوه بر این، پزشک میدان دید را برای جستجوی نقاط کور بررسی می‌کند.

تصویربرداری از مغز

پزشک ممکن است‌ام‌آر‌آی یا سی‌تی‌اسکن را تجویز کند. این معاینات به رد سایر آسیب‌شناسی‌هایی که می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند کمک می‌کند. یعنی تومور‌های مغزی یا لخته شدن خون.

سوراخ کردن ستون فقرات (کمر)

پزشک ممکن است برای اندازه‌گیری فشار داخل جمجمه و سطح گلوکز و پروتئین در مایع مغزی نخاعی، یک سوراخ کمری تجویز کند.

در طی این معاینه، پزشک سوزنی را بین دو مهره و قسمت تحتانی کمر قرار می‌دهد و مقدار کمی مایع مغزی نخاعی را برای بررسی خارج می‌کند.

لیست روش‌های تشخیصی: توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، معاینه فوندوس با لنز گلدمن، معاینه و پرسش خارجی، پونکسیون ستون فقرات

درمان سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی

هدف از درمان تومور کاذب مغز بهبود علائم و جلوگیری از اختلال بینایی است. پزشک ممکن است دارو‌هایی را برای کنترل علائم شما توصیه کند.

اگر چاق هستید، پزشک به شما توصیه می‌کند که وزن کم کنید. کاهش وزن ممکن است علائم شما را بهبود بخشد.

اگر بینایی شما بدتر شود، ممکن است برای کاهش فشار روی عصب بینایی یا به طور کلی برای کاهش فشار داخل جمجمه به جراحی نیاز داشته باشید. اگر تومور کاذب مغزی برای شما تشخیص داده شده است، باید بینایی خود را به طور منظم بررسی کنید.

دارو‌ها

دارو‌هایی برای درمان گلوکوم. یکی از اولین دارو‌هایی که ممکن است پزشک تجویز کند، استازولامید است. این دارو ممکن است تولید مایع مغزی نخاعی را کاهش دهد. علاوه بر این، نشان داده شده است که علائم را در ۴۷-۶۷٪ از افراد بهبود می‌بخشد.

ادرار‌آور. اگر استازولامید به تنهایی به اندازه کافی مؤثر نباشد، فوروزماید، یک ادرارآور قوی، گاهی به آن اضافه می‌شود که باعث کاهش میزان مایعات در بدن و افزایش ادرار می‌شود.

دارو‌های میگرن. این دارو‌ها می‌توانند شدت سردرد‌هایی را که اغلب همراه با تومور کاذب مغز هستند، کاهش دهند.

عمل

فنستراسیون غلاف عصب بینایی. در این عمل جراح پنجره‌ای را در غشایی که عصب بینایی را احاطه کرده است برش می‌دهد. این اجازه می‌دهد تا مایع مغزی نخاعی اضافی خارج شود و به عصب فشار نیاورد. بینایی در بیشتر موارد تثبیت یا بهبود می‌یابد. اکثر افرادی که این جراحی را در یک چشم انجام می‌دهند، متوجه بهبود چشم دیگر نیز می‌شوند. اما این عمل دارای عوارض و موارد منع مصرف است.

شانت ستون فقرات

در این عمل، پزشک یک لوله بلند و نازک (شانت) را به مغز یا نخاع وارد می‌کند تا جریان مایع مغزی نخاعی اضافی را بهبود بخشد. یک لوله در زیر پوست در شکم شما دوخته می‌شود، جایی که مایع اضافی تخلیه می‌شود. علائم ممکن است پس از این روش بهبود یابد. با این حال، شانت‌ها ممکن است مسدود شوند و ممکن است نیاز به جراحی بیشتری داشته باشند تا به درستی کار کنند. عوارض شامل سردرد و عفونت است. این روش فقط در صورتی باید انجام شود که سایر درمان‌ها شکست خورده باشند.

جلوگیری از ابتلا به سودوتومور سربری یا تومور کاذب مغزی

چاقی خطر ابتلا به تومور کاذب مغزی را در زنان جوان به شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر این، حتی مقدار کمی اضافه وزن می‌تواند خطر را افزایش دهد. کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک کمک کند