تومور مغزی، ضایعه‌ای است که فضایی را در مغز اشغال می‌کند و هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. سلول‌هایی که توده را تشکیل می‌دهند، با فشرده کردن یا نفوذ به پارانشیم مغزی، بسته به نوع، مرحله، اندازه و محل تومور، عملکردهای مختلف مغز را تغییر می‌دهند. علائم خاموش تومور مغزی، در اصل اولین علائمی است که در صورت بروز یا گسترش یک تومور رخ می‌دهد. این علائم می‌تواند بسته به نوع تومور، شدت و زمان گسترش و مکان قرارگیری تومور متفاوت باشد.

واقعیت این است که اولین نشانه‌های تومور مغزی شبیه خستگی، افسردگی و اختلالات اضطرابی است. برای شکایت از سردرد، بی‌خوابی و از دست دادن توجه، معمولاً به‌جای ام‌آرآی به مرخصی، مخصوصاً در سنین پایین توصیه می‌شود. به همین دلیل است که از دست دادن شروع بیماری بسیار آسان است.

اطلاعات این بخش نباید برای خود تشخیصی یا خوددرمانی استفاده شود. در صورت درد یا تشدید دیگر بیماری، فقط پزشک معالج باید آزمایش‌های تشخیصی را تجویز کند. برای تشخیص و درمان مناسب، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم خاموش تومور مغزی

اولین علائم بیماری تصویر واضحی ارائه نمی‌دهد. آنها بسیار شبیه علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر هستند:

• حالت تهوع؛ مهم نیست آخرین بار چه زمانی خورده‌اید، وجود خواهد داشت و بر خلاف مسمومیت، پس از استفراغ احساس بهتری نخواهید داشت.
  • سردرد شدید، با حرکت و ضعف در وضعیت عمودی تشدید می‌شود.
  • تشنج و صرع
  • توجه و اختلال حافظه

وجود تومور با ترکیبی از این علائم نشان داده می‌شود. البته این احتمال وجود دارد که به دلایل دیگری مستقل از یکدیگر ظاهر شوند، اما این امر کاملاً نادر است. در این مرحله است که تومور به‌راحتی درمان می‌شود. اما متأسفانه تعداد کمی از مردم چنین علائمی را جدی می‌گیرند.

هنگامی که مرحله دوم توسعه بیماری رخ می‌دهد، مننژها برانگیخته می‌شوند و فشار داخل جمجمه افزایش می‌یابد. در نتیجه تغییرات کلی در مغز ایجاد می‌شود.

در حال حاضر اولین نشانه‌های تومور مغزی یا به عبارتی علائم خاموش تومور مغزی، نشان می‌دهد که چقدر بر مغز تأثیر منفی می‌گذارد؛ چراکه تومور به مغز فشار می‌آورد و بر کار آن تأثیر می‌گذارد.

در این زمان، درمان هنوز موفقیت‌آمیز است، اما طولانی‌تر و دشوارتر است. علائم مرحله دوم دیگر به‌راحتی با علائم سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته نمی‌شود:

• از دست دادن حس در قسمت‌های خاصی از بدن
  • سرگیجه ناگهانی رخ می‌دهد.
  • عضلات ضعیف می‌شوند، اغلب در یک طرف بدن
  • انباشته‌شدن خستگی شدید و خواب‌آلودگی
  • دوبینی

در همان زمان، وضعیت عمومی سلامت بدتر می‌شود، تهوع صبحگاهی ادامه می‌یابد. همه اینها خود را در بیمار نشان می‌دهد، صرف‌نظر از اینکه نئوپلاسم در کدام قسمت از مغز قرار دارد.

با این حال، هنوز هم می‌توان علائم را اشتباه گرفت. آنها تقریباً مشابه صرع، نوروپاتی یا افت فشارخون هستند؛ بنابراین اگر این علائم را در خود پیدا کردید، عجله نکنید. اما مطمئن شوید که به دکتر بروید چراکه این علائم را نباید نادیده گرفت.

علائم خاموش تومور مغزی چیست

علائم کانونی تومورها در مراحل اولیه

علائم کانونی به محل ضایعه بستگی دارد. هر قسمت از مغز مسئول عملکردهای خاص خود است. بسته به محل تومور، بخش‌های مختلفی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. این بدان معنی است که علائم بیماری می‌توانند متفاوت باشد:

• نقض حساسیت و بی‌حسی قسمت‌های خاصی از بدن
  • از دست دادن جزئی یا کامل شنوایی یا بینایی
  • اختلال حافظه، سردرگمی
  • تغییر در هوش و خودآگاهی
  • سردرگمی گفتار
  • عدم تعادل هورمونی
  • نوسانات خلقی مکرر
  • توهم، تحریک‌پذیری و پرخاشگری
آناتومی لوب مغز

علائم اولیه تومور مغزی بر اساس  مکان

علائم می‌توانند مشخص کند که تومور در کجای مغز قرار دارد. بسته به نیمکره درگیر و به طور دقیق‌تر، بر روی لوبی که توده در آن تشکیل شده است، می‌توان برخی از علائم اولیه را تشخیص داد :

1.تومور در لوب پیشانی یا فرونتال – علائمی مانند ضعف، گیجی، تغییرات خلقی، دشواری شدید یا ناتوانی کامل در حرکت بخشی از بدن، اختلالات گفتاری (دیسفازی، آفازی…)

2.تومور در لوب آهیانه‌ای – علائمی مانند ناتوانی در مدیریت اعمال و حرکات خاص و ظریف (مانند دست‌گرفتن کارد و چنگال، نوشتن)، کمبود قدرت، فلج یا فلج، اختلال در درک گفتار.

3.تومور در لوب پس‌سری یا اکسیپیتال – علائمی مانند اختلال بینایی جزئی یا کامل (تا نابینایی)،

4.تومور در لوب گیجگاهی یا تمپورال – علائمی مانند سرگیجه و به طور کلی اختلالات مربوط به تعادل و ادراک فضایی، ناتوانی در بیان کلامی، ناتوانی در درک و انجام اقدامات اولیه، اختلالات گفتاری.

5.تومورهای مغزی همچنین می‌توانند منجر به پدیده فشارخون داخل جمجمه شوند.

تشخیص تومور مغزی مشکوک با مشاهده علائم خاموش تومور مغزی

حتی یک آزمایش خون عمومی یا بیوشیمیایی می‌توانند به طور غیرمستقیم وجود تومور را نشان دهد. با این حال، در صورت مشکوک بودن به نئوپلاسم، آزمایشات و مطالعات دقیق‌تری تجویز می‌شود:

• الکتروانسفالوگرافی وجود تومورها و کانون‌های فعالیت تشنجی قشر مغز را نشان می‌دهد.
  • MRI مغز کانون‌های التهاب، وضعیت عروق و کوچک‌ترین تغییرات ساختاری در مغز را نشان می‌دهد.
  • سی تی اسکن مغز، به‌ویژه با استفاده از مایع حاجب، به تعیین مرزهای ضایعه کمک می‌کند.
  • تجزیه‌وتحلیل مایع مغزی نخاعی،  مقدار پروتئین، ترکیب سلولی و اسیدیته را نشان می‌دهد.
  • بررسی مایع مغزی نخاعی برای وجود سلول‌های سرطانی
  • بیوپسی از تومور به درک خوش‌خیم یا بدخیم بودن آن کمک می‌کند.
علائم اولیه تومور مغزی

چه زمانی باید نگران مشاهده علائم خاموش تومور مغزی باشیم؟

ازآنجایی‌که اولین علائم تومور مغزی می‌توانند حتی برای افراد نسبتاً سالم نیز رخ دهد پس بهتر است آن‌ها را جدی بگیرید اما قبل از زمان وحشت نکنید. شما همیشه باید به پزشک خود مراجعه کنید، اما به‌ویژه در موارد زیر مهم است:

• تمام علائم اولیه یک نئوپلاسم (خستگی، سردرد و غیره) وجود دارد.
  • ضربه مغزی یا سکته مغزی داشت.
  • برخی از بستگان مبتلا به سرطان یا تومور مغزی بودند.

در طول معاینه، هر دکتری می‌تواند شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد و با علائم غیرمستقیم به تومور مشکوک شود. یک چشم پزشک فشار داخل جمجمه را بررسی می‌کند و یک متخصص غدد بعد از آزمایش خون برای هورمون‌ها. یک پزشک حواسش حتی به گفتار و هماهنگی نیز توجه خواهد کرد. چنین توصیه‌هایی را نادیده نگیرید. بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و از سلامت خود مطمئن شوید.